Ampumakeskuksen peruskivi muurattiin Vierumäellä
25.8.2007 klo 12:00

Suomen urheiluopistolla oli lauantaina 25.8. monet juhlat. Opisto vietti 80-vuotisjuhliaan hyvän sään vallitessa ja arvokkaan ohjelman parissa. Ampujia ilahdutti erityisesti se, että juhlapäivän ohjelmaan sisällytettiin aamuvarhaisella ampumakeskuksen peruskiven muuraaminen. Liitosta tilaisuuksissa olivat puheenjohtaja Helena Walldén ja toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi.

Moderni ampumakeskus rakennetaan 500 metrin päähän päärakennuksesta. Keskuksesta tulee ampumaurheilun monipuolinen pyhättö, jota voidaan käyttää kilpailupuolella vaikka 10, 25, 50 metrin kivääri- ja pistoolilajien MM-näyttämönä. Opiston muita tiloja hyödyntäen urheiluopisto palvelee valmennus- ja koulutuskeskuksena. Ammunnan harrastaja voi mennä opistolle yksinäänkin, vaikka lomailemaan ja pitämään omaa ampumaleiriään.

Monitoimihallin projektipäällikkö Pertti Kärpänen sanoi töiden etenevän jo aikataulussaan, ja vaikka alueella ei ollut pystyssä kuin muutaman betonipylväs ja hieman seinää. Kärpänen vakuutti hallin olevan käyttökunnossa heti vuodenvaihteen jälkeen.

Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Helena Walldénin ja toiminnanjohtaja Risto Aarrekiven ilmeistä pystyi lukemaan, että kauan odotettu keskus on lähellä valmistumistaan. Hanketta ovat pitäneet tärkeänä muun muassa opetusministeriön edustajat ja Olympiakomitea.

Ampumaurheiluliitto järjestänee tulevaisuudessa ainakin osan tärkeistä kilpailuistaan Vierumäellä. Siihen kannustaa jo se, kun tulospalvelu hoituu sähköisesti ajanmukaisin laittein.

Marrakuun ensimmäisenä viikonloppuna Suomen urheiluopistolla on Ampumaurheiluliiton lajiparlamentti. Sinne kannattaa tulla jo siksi, että näkee millainen ampumakeskus on Vierumäen mäntykankaalle nousemassa.

Teksti ja kuvat Matti Erkkilä