Vuoden 2007 Grande Finale Vierumäellä
3.11.2007 klo 12:00

– Suomen Ampumaurheiluliitto on ampumaurheilun kattojärjestö ja haluamme toimia koko ampumaurheilukirjon sateenkaarena ja edistää ampumaurheilua laajalla rintamalla. Liittomme kuuluu yhteensä kahdeksan lajijaostoa, jotka ovat hyvinkin erilaisia verrattuna toisiinsa. Yhteisenä tekijänä on kuitenkin rakkaus ampumaurheiluun, totesi liittovaltuuston puheenjohtaja Mikko Nordquist toivottaessaan ampumaurheilijat tervetulleiksi Grande Finaleen Suomen Urheiluopistolle lauantaina 3. marraskuuta.

– Urheilijamme ovat menestyneet vuoden aikana upeasti kansainvälissä arvokilpailuissa kaikki lajit huomioiden. Merkille pantavaa on ollut, että menestys ISSF-lajien EM-kisoissa on ollut vahvaa erityisesti naisurheilijoidemme taholta, sillä EM-menestyksen siivittämänä ammunnan kahdeksasta olympiamaapaikasta viisi on naisurheilijoidemme paikkoja. Vammaisurheilun puolella kirkkain tähtemme on myös naisampuja – Minna Leinonen. En lähde erittelemään menestystä sen kummemmin kuin vain kiittämällä kaikkia teitä urheilijoita ja valmentajia sekä vapaaehtoisia, jotka olette tehneet työtä lajinne ja koko ampumaurheilun menestyksen parhaaksi.

Mikko Nordquist kertoi Ampumaurheiluliiton vuoden 2008 painopisteet: ohjaaja- ja valmentajakoulutus sekä nuorten valmennus ja seuratoiminta, johtojärjestelmän ja yhteisöllisyyden kehittäminen sekä Pekingin olympia- ja paralympialaiset.

– Tulevaisuuden varmistamista auttaa kovasti myös maaliskuussa 2008 ovensa avaava Vierumäki Shooting Arena. Jatkossa myös yhteistyö Puolustusvoimien ja sen Urheilukoulun kanssa tiivistyy niin ISSF:n olympialajeissa kuin ennen kaikkea ISSF:n niin sanotuissa ei-olympialajeissa.

Mikko Nordquist pahoitteli pääkaupunkiseudun ratatilannetta. Helsingin piti rakentaa ulkorata Kivikkoon, mutta liikuntalautakunta perui hankkeen. Pääkaupungissa ei ole kaikille ampumaurheilijoille avointa ulkorataa.

– Asian ympärillä kokoonnumme 13.11.2007. Pääkaupunkiseudun kolmen suurimman kaupungin edustajien on ymmärrettävä se tosiasia, että ampumaurheilun ja ampumaharrastuksen harjoittajillekin täytyy löytyä suorituspaikkoja myös pääkaupunkiseudulla, koska siellä kysyntää on noin 80.000 aseluvan haltijan verran, hän sanoi.

– Olosuhdepuolella pysyäkseni haluaisin kertoa, että Ruotsi on lieventänyt lyijykieltoaan. Nyt lyijypatruunat on kielletty pääasiallisesti vain kosteikoilla ja avointen vesialueiden matalikoilla metsästettäessä. Totaalikiellosta luopuminen tuo kuitenkin käyttöön erityiset ekologiset luotiloukut sekä velvollisuuden urheiluampumaseuroille huolehtia paikallisiin oloihin sopivista ympäristötoimenpiteistä. Ruotsin lupapäätös noudattelee Suomen PIMA-asetusta, asetusta pilaantuneesta maasta. Nyt haasteenamme onkin kääntää Suomen ympäristöihmisten katseet Ruotsin kollegojen suuntaan, jotta he lähtisivät miettimään muita toimia kuin ”Suljettu”-lapun panemista ampumakeskuksen portille.

Suomen Ampumaurheiluliitto päättää ensi vuoden toimintasuunnitelmastaan liittovaltuuston kokouksessa 1. joulukuuta.

– Liittohallitus tuo liittovaltuuston kokoukseen hyvän ja koko ampumaurheilua rakentavan ja edistävän toimintasuunnitelmakokonaisuuden. Linjaukset ovat hyviä ja tähtäävät koko ampumaurheilun parhaaksi. Siihen minä liittovaltuuston puheenjohtajana, hallituksen jäsenet ja toimiva johto uskomme vakaasti.