KIHU onnistui videoimaan kiekon ja hauliparven kohtaamisen
29.11.2007 klo 12:00

Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus KIHU on onnistunut videoimaan kiekon ja hauliparven kohtaamisen. – Aurinkoisella säällä hauleja on vaikea saada näkyviin, mutta pilvisellä säällä se onnistuu, toteaa KIHU:n projektitutkija Jani Talkkari.

Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus KIHU:n, Suomen Ampumaurheiluliiton ja Keski-Suomen Ampujien yhteistyönä tehty ”Hauliparven ja kiekon kohtaaminen haulikkoammunnassa”-tutkimus saavutti tavoitteensa. Tekijät onnistuivat kuvaamaan suurnopeuskameroilla hauliparven ja kiekon kohtaamisen ja pystyvät havainnollistamaan sen. Lisäksi projektissa vertailtiin minkälaisen hauliparven erilaiset aseet ja panokset muodostavat.

– Ulkona kuvaaminen onnistui hyvin vain pilvisellä säällä, Jani Talkkari kertoo.

– Leirioloissa emme vielä ole päässeet kuvausmenetelmää kokeilemaan.

Supistaja vaikuttaa myös parven pituuteen

Jokainen ampuja voi havainnollistaa oman aseensa muodostaman hauliparven ampumalla vaikkapa ison pahvin läpi. Se menetelmä antaa kuitenkin vain yksitasoisen kuvan parvesta. Videokuva kertoo myös hauliparven pituuden.

– Supistajat vaikuttavat aina myös parven pituuteen. Mitä kireämpi supistaja, sitä pidempi hauliparvi, Talkkari kertoo.

– Jatkossa on mielenkiintoista tarkastella haulien jakaantumista hauliparvessa. Nyt kuvien laatu riitti aukkojen silmämääräiseen havainnointiin, mutta tarkempia laskelmia varten asetelmaa ja laskentaohjelmistoa on edelleen kehitettävä.