Olympiakomitea valitsi kahdeksan ampujaa 2008 olympialaisiin Pekingiin
19.12.2007 klo 12:00

Suomen Olympiakomitea valitsi Hanna Etulan, Juha Hirven, Henri Häkkisen, Marjo Yli-Kiikan, Kai Jahnssonin, Mira Nevansuun, Marjut Heinosen ja Satu Mäkelä-Nummelan 2008 olympialaisiin Pekingiin ensimmäisessä valintakokouksessaan 19.12.2007 Helsingissä. Olympiakomitea valitsi ampujien lisäksi Suomen Peking 2008 -joukkueeseen yhden painijan, kaksi soutajaa ja neljä yleisurheilijaa.

Suomalaisampujat hankkivat kahdeksan maapaikkaa 2008 olympialaisiin Pekingiin kansainvälisissä karsintakilpailuissa, jotka kaikki on jo ammuttu. Olympiakomitea päätti nimetä ensimmäisessä valintakokouksessaan koko ammuntajoukkueen, kun siihen tarjoutui tilaisuus. Olympiajoukkueeseen valitut ampujat olivat kaikki tyytyväisiä aikaiseen valintaan.

– Mahtava homma, nyt on vaan pidettävä itsensä kunnossa elokuuhun asti. Arvostan suuresti luottamusta ja hienoa että koko joukkue jo valittiin. Nyt jatketaan samaan malliin eli harjoittelua ja harjoittelua…, kommentoi Hanna Etula valintaa.

– Luottamuksen osoitus ampujille olympiakomitean taholta ja antaa valmistautumisrauhan. Hyvä juttu etenkin meidän ensikertalaisille, kun ei tarvitse keskittyä jokaiseen näyttökisaan. Minun mielestäni helppo valinta, koska kenelläkään – ehkä minua lukuu nottamatta – ei ollut todellista haastajaa, sanoi Juha Hirvi.

– Aikainen valinta helpottaa hieman valmistautumista, mutta ei kuitenkaan muuta kaudelle jo tehtyjä suunnitelmia, totesi Henri Häkkinen.

– Tätä tänään on koko päivä jännityksellä odotettu! Kumminkin on ollut takaraivossa pieni ajatus, että "entä jos…". Nyt ei ole niitä ongelmia, vaan painetaan täysillä kisoihin asti! Pohojammaalta pamahtaa! riemuitsi Marjo Yli-Kiikka.

– Mahtava fiilis. Tosi hieno tunnne. Yksi tavoite saavutettu olympiatiellä ja yksi jäljellä. Jalat maassa, fiilisteli Kai Jahnsson.

– Nyt on hyvä fiilis ja ennen kaikkea huojentunut olo. Pääsee viimein "vaan harjoittelemaan" – todella keskittymään siihen mitä tekee – eikä tarvi ressata, huokaisi Mira Nevansuu.

– Huippufiilikset! Kaukainen haave on nyt toteutunut. Nyt vaan jatketaan täysillä hyvin alkanutta valmistautumista kohti unelmaa, ilakoi Marjut Heinonen.

– Tämä päivä oli jännitävämpi kuin lapsena aattoilta konsanaan. Täpinöissään tässä on pyöriskelty. Janssonin Kaitsun sanoja lainaten "Pidetään jalat maassa siihen saakka, kunnes on nimet paperilla", mutta nyt me lyhyemmät voimme irrottaa ainakin 5 senttiä. Uutinen on varmasti meille kaikille ampujille todella mieluinen joululahja ja antaa mielenrauhan ennen tulevia esikisoja. Fiilikset ovat totella huipussaan. Ensiaskelmerkki Pekingiin on toteutunut, hehkutti Satu Mäkelä-Nummela.

Urheilijoiden lisäksi myös Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtaja Leena Paavolainen kiitti Olympiakomiteaa aikaisesta valinnasta.

– Olen lajin puolesta erittäin tyytyväinen. Valinta antaa uudenlaisen mahdollisuuden pitkäaikaiseen ja suunnitelmalliseen valmentautumiseen olympialaisiin niin, että huippukunto on elokuussa, hän arvioi.

Poikkeuksellisen aikainen valinta

Suomen Olympiakomitea nimesi ensimmäisessä, aikaisempaan käytäntöön verrattuna aikaisessa valinnassa 15 urheilijaa neljästä lajista Suomen joukkueeseen ensi kesän Olympialaisiin Pekingiin. Valituista kahdeksan on ampujia, joilla kansainvälinen maapaikkojen karsinta kisoihin on jo päättynyt. Kaikki tähän mennessä saavutetut kiintiöpaikat täytettiin myös painissa ja soudussa. Yleisurheilijoista valittiin ensimmäisessä valinnassa neljä urheilijaa, joilla kaikilla on A-rajatulos tehtynä. Valintakokouksia on jäljellä vielä kolme: 16.4., 20.5. ja 21.7.2008.

– Ammunnassa valittujen urheilijoiden näytöt ovat pitkällä aikavälillä selvästi vahvemmat muihin samojen lajien suomalaisampujiin verrattuna. Aikaisen valinnan myötä ampujat pääsevät tekemään valmistautumissuunnitelmansa ajatellen itse kisoja, ei karsintatulosten ja jatkuvien näyttöjen antamiseen tähdäten. Koko ryhmän esittäminen valittavaksi oli Ampumaurheiluliitolta hyvä päätös, totesi Kari Niemi-Nikkola suurimman lajiryhmän valinnan perusteista.

– Ammunnassa olympiakarsinta on päättynyt ja liitto esitti kaikkia hankittuja kahdeksaa maapaikkaa täytettäväksi. Valitut urheilijat ovat itse hankkineet maapaikat.

– Painissa Jarkko Ala-Huikku on sarjassaan selkeä ykkösnimi Suomessa ja yksi Suomen mitalikandidaateista Pekingissä. Myös soudussa kevyt pariairokaksikko Sanna Stén ja Minna Nieminen aloittavat olympiavuoden hyvistä asetelmista ja mitalikandidaatteina, jatkoi Niemi-Nikkola kiintiöpaikkojen täyttämisestä.

– Yleisurheilussa Tero Pitkämäki on vahva menestyjäehdokas ja voitiin siten valita jo tässä vaiheessa joukkueeseen, vaikka keihäässä onkin jälleen useita A-rajaurheilijoita. Pitkien kestävyyslajien urheilijoilla Holménilla, Kempaksella ja Kinnusella näytöt viime arvokisoista ovat vahvat ja näissä lajeissa aikaisessa vaiheessa tehty valinta on tärkeä valmistautumisen optimoimiseksi, kommentoi Niemi-Nikkola neljän yleisurheilijan valintaa.

Suomen Peking 2008 -joukkueeseen 19.12.2007 valitut urheilijat

Ammunta
Hanna Etula (kivääri)
Juha Hirvi (kivääri)