Euroopan Ampumaurheiluliitolle oma markkinointi- ja kehittämiskeskus Lausanneen
1.3.2008 klo 12:00

Euroopan Ampumaurheiluliiton (ESC) historiaan kirjoitettiin torstaina 28.2. uusi lehti, kun Lausanneen avattiin markkinointi- ja kehittämiskeskus. Toimisto sijaitsee osoitteessa Avenue de Rhodanie 60. Se on lähellä muiden suurten kansainvälisten lajiliittojen toimitaloja ja Kansainvälistä Olympiakomiteaa.

Toimiston avaamisen mahdollisti yhteistyösopimus Fox Lodge Ltd. yhtiön ja ESC:n välillä. Fox Lodge Ltd:n omistaja on Vladimir Lisin, joka on toinen kehityskeskusajatuksen vanhemmista ja intohimoinen ampumaurheilun ystävä.

– Toimiston ensisijaisena tehtävänä on lajin markkinointi niin massamedioiden kuin myös yritysmaailman suuntaan. Lisäksi toimiston tehtäviin kuuluu edunvalvonta. Tarvitsemme lajillemme ehdottomasti televisioaikaa ja näkyvyyttä ja kuuluvuutta muussa sähköisessä mediassa. Sitä kautta saamme lajille lisää yhteistyökumppaneita sekä myös harrastajia että huippu-urheilijoita. On äärimmäisen tärkeää, että ampumaurheilu nostetaan takaisin sille kuuluvalle jalustalle muiden suurten lajien joukkoon, totesi Lisin kuvatessaan toimiston tarkoitusperiä.

– Kun tulin ESC:n puheenjohtajaksi, teimme ensimmäiseksi uuden strategian, jossa yhdeksi tavoitteeksi asetettiin ampumaurheilun nostamisen yhdeksi suurista ja tärkeimmistä urheilulajeista. Nyt avattu kehityskeskus auttaa meitä kohti tavoitettamme. Uusi sivu ESC:n historiassa on kirjoitettu, kun saimme oman toimistomme, iloitsi ESC:n puheenjohtaja norjalainen Unni Nicolaysen, joka on toinen kehityskeskuksen vanhemmista.

Kansainvälistä Olympiakomiteaa avajaisissa edusti KOK:n jäsen Vladimir Smirnov. KOK puheenjohtaja Jacques Rogge toivotti tervehdyssähkeessään Euroopan Ampumaurheiluliiton lämpimästi tervetulleeksi Lausanneen muiden suurten kansainvälisten lajiliittojen joukkoon.

Kehityskeskuksen seiniä koristavat nykyiset ja entiset ampumaurheilijasuuruudet. Huoneessa, jossa yhteistyösopimus allekirjoitettiin, komeilee peräseinällä myös tutut suomalaiset kasvot – Juha Hirvi on saanut kunniapaikan. Hiven kuvan alapuolelle kunniapaikalle tullaan kiinnittämään myös Ampumaurheiluliiton virallinen religrafi, jonka toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi luovutti avajaisissa.

Aarrekiven mielestä kehityskeskuksen tuleviin tehtäviin tulisi kuulua myös ampumaurheilun kilpailujärjestelmän ja kilpailutapahtumien kehittäminen entistä yleisöystävällisemmiksi.

Toimiston henkilömäärää ei vielä ole lopullisesti päätetty. Se tullee muodostumaan aina kulloisenkin projektin mukaisesti.