14.4.2008 klo 12:00

Henri Häkkinen oli 27:s ja Juha Hirvi 54:s ilmakiväärin maailmancupissa Pekingissä maanantaina 14. huhtikuuta. Häkkinen ampui 593 ja Hirvi 587 pistettä. Ilmakiväärin maailmancupin voitti Kiinan 23-vuotias Qinan Zhu 700,8 (597+103,8) pisteellä. Hän ohitti finaalin viimeisellä laukauksen USA:n Matthew Emmonsin, jonka tulos oli 700,7 (599+101,7). Zhu ampui viimeisellään 10,4 ja Emmons 10,1 pistettä. Emmonsin tshekkiläinen vaimo Katerina Emmons voitti maailmancupin avauslajina ammutun naisten ilmakiväärin finaalin ME-tuloksella 504,9 (399+105,9) lauantaina 12. huhtikuuta.

Zhu on erittäin menestynyt ilmakivääriampuja. Hän on voittanut olympiakultaa 2004 ja MM-hopeaa 2006. 27-vuotias Emmons on hänkin menestynyt kivääriampuja. Hänen meriittilistallaan on muun muassa pienoiskiväärin täysottelun olympiakulta vuodelta 2004 ja pienoiskiväärin makuuasennon MM-kulta vuodelta 2002.

Joensuun Ampujia edustava 27-vuotias Henri Häkkinen ampui 593 (100+98+99+100+100+96) pistettä ja oli 29:s. Kotkan Ampumaseuran 48-vuotias Juha Hirvi laukoi 587 (98+97+99+98+98+97) pistettä ja oli 54:s.

– Koko kisa oli aivan kauheaa ja epävarmaa ampumista. Vaikka osumat olivat välillä kympissä, ampuminen oli koko ajan riskirajoilla. Viimeinen sarja sitten vielä sattui oikein huonoksi, lahtelainen Häkkinen harmittelee kilpailuaan.

– Hyvältä ei tuntunut koko päivänä. Aamulla yritin saada virettä ylle hölkkäämällä ja muutenkin, mutta se ei kantanut loppuun asti.

Juha Hirvelle ilmakiväärin maailmancupin kilpailu oli lähinnä välipala ja valmistautumista pienoiskiväärikilpailuihin. Kansainvälisen Ampumaurheiluliiton (ISSF) urheilijakomitean puheenjohtajana toimiva Hirvi osallistui viime viikolla ISSF:n kokouksiin ja hän on ollut Pekingissä jo runsaan viikon.

– Ei minulla ollut tavoitteena tämän kisan voitto. Ammuin, kun kerran olin paikalla. Ammunnallisia tavoitteita minulla oli ja ne saavutin. Tähtäykset pysyivät lyhyinä enkä ampunut laukauksia, jotka tuntuivat huonoilta, kotkalainen Hirvi arvioi kilpailuaan.

– Muutaman piste olisi voinut enemmän tulla. En minä sitä ota raskaasti, vaikka ei tullutkaan.

Juha Hirvi, Henri Häkkinen ja Juha Peltonen kilpailevat vielä pienoiskiväärin makuuasennon ja 3 x 40 laukauksen kilpailuissa maailmancupissa Pekingissä. Makuuasennon karsinta on vuorossa torstaina ja peruskilpailu perjantaina. Täysottelun karsinta on lauantaina ja peruskilpailu sunnuntaina.

– Pienoiskiväärillä ampuessa ei täällä ole ollut isompaa probleemaa. Radat ovat hyvät ampua, toteaa Hirvi, jolle pienoiskiväärilajit ovat päälajeja.

– Ammun täällä ensimmäisen kerran pienoiskiväärillä ulkona, mikä on aina mielenkiintoista. Pienoiskivääri on kulkenut vaihtelevasti, välillä hyvin ja välillä huonosti. Täällä tuulee oikeastaan koko ajan. Välillä tuulee niin paljon, että tuuliviireistä on vaikea lukea tuulen voimakkuutta, Häkkinen sanoo.

Ampumaurheilun kaikkien lajien maailmancup, Peking, Kiina, 12.-20.4.2008.

Ilmakivääri, miehet, 60 ls + 10 ls:n finaali: 1) Qinan Zhu Kiina 700,8 (597+103,8), 2) Matthew Emmons USA 700,7 (599+101,7), 3) Gagan Narang Intia 700,3 (597+103,3), 4) Konstantin Prikhodtchenko Venäjä 699,8 (596+103,8), 5) Peter Sidi Unkari 699,1 (599+100,1), 6) Nemanja Mirosavljev Serbia 698,5 (597+101,5), 7) Stevan Pletikosic Serbia 697,7 (597+100,7), 8) Denis Sokolov Venäjä 697,6 (596+101,6), …29) Henri Häkkinen Suomi 593 (100+98+99+100+100+96), …54) Juha Hirvi Suomi 587 (98+97+99+98+98+97).