Ampumaurheiluliitto Paralympiakomitean jäseneksi ja Sari Ollila hallitukseen
18.4.2008 klo 12:00

Suomen Paralympiakomitean vuosikokous on hyväksynyt Ampumaurheiluliiton ja seitsemän muuta lajiliittoa jäsenekseen sekä valinnut hallituksensa puheenjohtajaksi Petri Pohjosen ja jäseneksi Sari Ollilan, joka toimii Ampumaurheiluliiton hallituksen jäsenenä. Paralympiakomitean vuosikokous oli perjantaina 18. huhtikuuta.

Suomen Paralympiakomitean uudet jäsenet ovat Suomen Ampumaurheiluliitto, Suomen Hiihtoliitto, Suomen Judoliitto, Suomen Purjehtijaliitto, Suomen Ratsastajainliitto, Suomen Tennisliitto, Suomen Uimaliitto ja Suomen Urheiluliitto. Vanhoina jäseninä jatkavat Suomen Invalidien Urheiluliitto, Suomen Kehitysvammaisten Liikunta ja Urheilu sekä Suomen Näkövammaisten Keskusliitto.

– Jäsenyyspohjan reilu laajentuminen kertoo vammaisurheilun muutoksesta ja kehityssuunnasta. Lajiliitot ovat ottaneet vastuun vammaishuippu-urheilun toteutuksesta, joten on luonnollista, että ne ovat myös meidän jäseniämme ja pääsevät näin vaikuttamaan kehitykseen, kuvaa pääsihteeri Maria Laakso muutosta.

– Lajiliittojen mukaan tulo antaa vammaisurheilulle paljon mahdollisuuksia. Vammaisurheilun kehittämiseen tarvitsemme sekä lajiliittoja että vammaisurheilujärjestöjä. Lajiliitoille se tarkoittaa vastuun lisääntymistä sekä velvollisuuksia, kiteyttää Suomen Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi.

Paralympiakomitea valitsi uudeksi puheenjohtajakseen FT Petri Pohjosen, joka työskentelee Opetushallituksen suunnittelujohtajana. Puheenjohtajakausi kestää seuraavan paralympiadin eli neljä vuotta. varapuheenjohtajaksi valittiin Ringa Junnila seuraavaksi kahdeksi vuodeksi. Neljäksi vuodeksi hallituksen jäseniksi valittiin Paralympiakomitean puheenjohtajuuden jättänyt Vesa Sydänmaa, Markku Möttönen ja Sari Ollila. Kahdeksi vuodeksi valittiin Arttu Laitinen sekä urheilijajäsenenä paralympiatason purjehtija Antero Karjalainen.

– Olen hyvin otettu valinnasta. Otan tehtävän vastaan nöyränä, sillä mielenkiintoisia haasteita riittää vammaisurheilun kentällä. Uskon, että minulla on annettavaa tehtävässä. Vammaisurheilun asema on mukavasti noussut viime vuosien aikana ja puheenjohtajakauteni tavoitteena on nostaa sen yhteiskunnallista merkittävyyttä, kuvailee Pohjonen tuntemuksiaan valinnan jälkeen.

Pohjonen on työskennellyt Opetushallituksessa vuodesta 1998 lähtien. Vuodet 2006 ja 2007 hän työskenteli opetusministeriössä ja palasi takaisin uusien haasteiden pariin Opetushallitukseen tämän vuoden alussa. Pohjoselle on tuttua työskennellä huippu-osaamisen parissa kasvatustieteiden puolella.

– Huipun oloon ei saa tuudittautua. On jatkuvasti kehityttävä ja mietittävä, miten asiat tehdään tulevaisuudessa paremmin, jotta pysytään huipulla.