Sotilasampujat kamppailussa Norjaa vastaan
17.6.2008 klo 12:00

Aamuauringon lämmitellessä 300 metrin radan ampumakatosta kilpailukuntoon valmistautuivat Suomen ja Norjan maineikkaat kivääriampujat ottamaan uusintoja kahdenvälisestä paremmuudestaan. Edellinen kerta toukokuun alussa päättyi Suomen voittoon yli ME-tuloksen. Tänään voiton vei puolestaan Norja, ja sekin yli ME-tuloksella.

Voimassa oleva kiväärin pika-ammunnan (3×20) joukkue-ME-tulos (1693, keskiarvo 564) on Norjan hallussa, minkä se ampui Intiassa viime lokakuussa. Suomen kivääriampujat ampuivat keväällä Plzenissä viisi pistettä paremman tuloksen. Tänään Norja palautti Suomen ruotuun ampumalla 11 pistettä voimassa olevaa ennätystä paremmin. Suomikaan ei ampunut huonosti jääen ennätykestä vain 3 pistettä. Ennätys jää kuitenkin kirjaamatta, koska sellaiseksi hyväksytään vain MM-kisoissa ammuttu tulos.

Suomen parhaana tänään oli Jussi Puustinen 564 pisteen tuloksella. Sillä irtosi karvas neljäs sija tasatuloksella Tanskan Steffan Olsenin jälkeen. Kimmo Tulonen oli viides 563:lla ja Henri Häkkinen kuudes niin ikään tuloksella 563. Juha Rutonen ampui 550 ja Kari Pennanen 549.

Kilpailun voitti Norjan Thore Larsen ampumalla 573. Toiseksi sijottui Norjan Webjørn Berg 568:lla.

Joukkuekilpailussa Ruotsi oli kolmas ja Tanska neljäs.