Jari Rajala kahdeksas haulikon sportingin EM-kisassa Itävallassa
18.7.2008 klo 12:00

Jari Rajala ampui kahdeksanneksi haulikon sportingin Euroopan mestaruuskilpailussa Itävallan Hirtenbergissä 10.-13. heinäkuuta. 27-vuotias porvoolainen Rajala paukutti rikki 185 kiekkoa nelipäiväisessä 200 kiekon kilpailussa ja jäi vain neljä kiekkoa pronssimitaliuusinnasta. Ison-Britannian ampujat ottivat kisassa kolmen kolmoisvoiton: kultamitalisti Ben Husthwaite rikkoi 192, hopeamitalisti Philip Thorrold 190 ja pronssimitalisti George Digweed 189 kiekkoa.

– Tämä on ehdottomasti paras saavutukseni ja suomalaisten sporting-ampujien paras saavutus, mutta toivottavasti vain toistaiseksi. Vähän paremmalla onnella tulos ja sijoitus olisi voinut olla parempikin. Nyt jäin vain neljä kiekkoa pronssimitalin uusinnasta, Jari Rajala kertoo.

Sportingin EM-kilpailu oli yhteensä 200 kiekon nelipäiväinen suurtapahtuma, jossa jokaisena kilpailupäivänä ammuttiin 50 kiekkoa. EM-mitaleista kilpaili kaikkiaan 765 ampujaa, joista 456 ampui miesten sarjassa.

– EM-kisan radat olivat todella monipuoliset ja mielenkiintoiset. Haasteena oli monenlaisia erikoiskiekkoja, joita heitettiin esimerkiksi rinteitä ylös ja alas. Sellaisia ei Suomessa kisoissa ole, kun maasto ei tarjoa sellaisiin mahdollisuutta. Rinnettä pitkin ylös heitettävä kiekko näyttää ihan erilaiselta kuin normaali trap-kiekko, vaikka molempien kiekkojen lentoradat ovat samanlaisia, Jari Rajala kuvailee.

– Lisäksi itävaltalaiset käyttivät radoilla paljon midi- ja mini-kiekkoja. Midi-kiekon halkaisija on 9 senttiä ja mini-kiekon 6 senttiä. Kun normaalikokoinen kiekko on 11 senttiä, niin ampuja tulkitsee helposti 6-senttisen kiekon olevan paljon kauempana kuin se onkaan ja ottaa liikaa ennakkoa ja ampuu edestä ohi.

Jari Rajala kehuu EM-kisan ratamestareita vuolaasti. Ratamestarit olivat mielikuvituksen lisäksi käyttäneet järkeä ja rakentaneet hyvin ammuttavat radat.

– Kaikki kiekot olivat normaalisti ammuttavissa, jos pää pysyi kasassa. Yhtään kiekkoa ei pitänyt ampua jonnekin 60 metriin, mikä meille suomalaisille on yleensä ollut vaikeaa.

Tänäkin vuonna sportingin EM-kisa oli erittäin kovatasoinen. Voittaja Ben Husthwaite on viime vuoden MM-kisan kakkonen ja pronssimitalisti George Digweed on viime vuoden MM-kisan kolmonen. Viime vuoden MM-kultamitalisti Ison-Britannian Richard Faulds ei kisassa ollut mukana, kun hän valmistautuu Pekingin olympialaisten kaksoistrapiin yhtenä kisan voittajasuosikeista. Jari Rajala oli parhaana suomalaisena 75:s viime vuoden MM-kisassa Tshekin Konopistessä, joten hän suorastaan harppasi tuloslistan kärkeen.

– Minä olen kehittynyt viime vuodesta ja olen kilpailuhenkinen. Haluan pärjätä kilpailuissa mahdollisimman hyvin. Olen harjoitellut sellaiset 16.000 laukausta ja ampunut kaikenlaisia haulikkolajeja sellaiset viisi kertaa viikossa. Sporting-lajien lisäksi olen harjoitellut skeetiä, trapia ja metsästysammuntaa, Jari Rajala sanoo.

– Olen harjoitellut Sipoossa ja Mäntsälässä. Varsinkin Mäntsälässä olen päässyt harjoittelemaan hyvin oman aikatauluni ja tarpeideni mukaisesti. Olen voinut ampua jotakin itselleni vaikeata kiekkoa vaikka sata kertaa peräkkäin, jos olen halunnut, tai olen voinut kiertää yhtä heitintä ympäri ja ampua siitä monenlaisia kiekkoja.

Jari Rajala on työskennellyt yrittäjänä vähän yli neljä vuotta. Hänen kymmenen kuorma-auton kuljetusliikkeensä tarjoaa työtä 12 henkilölle.

– Yrittäjänä olen voinut panostaa ampumiseen. Tosin panostus on aina omasta taskusta pois, hän sanoo.

– Tukijani Mahro, Fenno Arms, NCC ja JR-Kuljetus ovat auttaneet paljon panostuksessa.

Panostus on tuottanut Jari Rajalalle EM-kisan kahdeksannen sijan lisäksi hänen uransa ensimmäisen SM-kultamitalin, jonka hän voitti compak sportingin SM-kilpailussa Porin Katinkurun radalla 15.-16. kesäkuuta. Hänen seuraava tavoitteensa on sportingin Suomen mestaruuden voittaminen Sibbo Skyttegillen järjestämässä kilpailussa Sipoossa 17.-18. elokuuta.

– Siinä kisassa päänahkani taitaa olla haluttu.

Haulikon sportingin EM-kilpailu, Hirtenberg, Itävalta, 10.-13.7.2008.

Miehet, 200 kiekkoa: 1) Ben Husthwaite GBR 192, 2) Philip Thorrold GBR 190, 3) George Digweed GBR 189/21 uusinnassa pronssimitalista, 4) Giacomo Mori ITA 189/17, 5) Charles Bardou FRA ja Joaquim Filipe Rosa Luis POR 188, 7) Enrico De Tomari ITA 186, 8) Jari Rajala FIN, Matt Hance GBR ja Stephane Tuffery FRA 185, …130) Petri Kokkonen FIN 164, …291) Markku Poutiainen FIN 146.

Miesten sarjassa oli kaikkiaan 456 kilpailijaa.