Ampujat nauttivat paralympialaisissa Pekingissä
8.9.2008 klo 12:00

– Suorituspaikat ovat aivan samat kuin olympialaisissa. Ainoa havaitsemani ero on, että katsomoon on tehty lisätilaa pyörätuoleille. Ampujat nauttivat upeista suorituspaikoista – ei tämmöisiin joka päivä pääse, valmentaja Pirjo Peltola kuvailee suomalaisampujien valmistautumista paralympialaisissa Pekingissä.

– Harjoitukset ovat sujuneet hyvin. Pienoiskivääriradan virtaukset mietityttävät niin meitä kuin muitakin.

Paralympiakultamitalisti Minna Leinonen kilpailee huomenna tiistaina ilmakiväärin makuuasennon 60 laukauksen kilpailussa. Peruskilpailu alkaa kello 7.45 Suomen aikaa ja kahdeksan parhaan finaali kello 11. Kisajärjestäjien tulospalvelun löydät täältä. Vuoden 2000 paralympiahopeamitalisti Erkki Pekkala, Veikko Palsamäki ja Tapani Meriläinen ampuvat ilmakiväärikisan torstaina ja pienoiskiväärikisan perjantaina.

– Sää on ollut lämmin, mutta mielestäni vähemmän kostea kuin olympiakisoissa, joten siinä mielessä on ollut jopa miellyttävämpää. Mutta Suomen koleasta kesästä tulleille sopeutumista toki tässäkin on. Kuumimmat paikat lienevät yleisurheilu- ja tenniskentät. Aurinko pääsee porottamaan ja ilma ei kentän pinnassa juuri liiku, Pirjo Peltola kertoo.

– Urheilijat ovat sopeutuneet aikaeroon on vaihtelevasti. Esimerkiksi Erkki Pekkala herää kotonakin aamuneljältä, joten täälläkään ei ole ollut vaikeuksia. Mutta kaikki yökukkujat, he jotka menevät Suomessa nukkumaan kello 1 yöllä, tietävät mitä jet lag tarkoittaa. Kun täällä pitää herätä harjoituksiin kello 6 aamulla, Suomessa on kello 1 yöllä eli samaan aikaan kuin yökukkuja menee kotona nukkumaan. Onneksi sopeutumispäiviä on ollut riittävästi!

Pirjo Peltola oli olympialaisissa hän lähes kolme viikkoa. Hän ehti olla koti-Suomessa vain reilun viikon olympialaisten ja paralympialaisten välillä.

– Koko ampumajoukkue osallistui avajaisiin – ja olimme tietenkin kaikki ylpeitä lipunkantajastamme Minnasta ja koko ampumaurheilun saamasta kunniasta. Koko Suomen joukkueella on loistava yhteishenki ja mahdollisuuksien mukaan yritämme päästä kannustamaan myös muita lajeja, kun ammunnat ovat ohi.