Pia Nybäck Olympiakomitean varapuheenjohtajaksi, Roger Talermo jatkaa puheenjohtajana
19.11.2008 klo 12:00

Suomen Olympiakomitean valtuuskunta valitsi puheenjohtajakseen Roger Talermon ja varapuheenjohtajikseen Pia Nybäckin ja Antti Pihlakosken keskiviikkona 19. marraskuuta Helsingissä. Talermo aloittaa puheenjohtajana toisen nelivuotiskauden 2009 alusta. Ampumaurheiluliiton esittämä Pia Nybäck toimi hallituksen jäsenenä edellisen olympiadin. Urheiluliiton esittämä Pihlakoski on tulokas olympiakomitean hallituksessa.

Suomen Olympiakomitean valtuuskunta valitsi Roger Talermon yksimielisesti toiselle puheenjohtajakaudelle. Varapuheenjohtajista valtuuskunta äänesti, kun kahden varapuheenjohtajan paikalle oli neljä ehdokasta. Urheiluliiton esittämä Antti Pihlakoski sai 56, Ampumaurheiluliiton ehdottama Pia Nybäck 50, Voimisteluliiton ehdokas Kirsti Partanen 18 ja Hiihtoliiton esittämä Jaakko Holkeri 17 ääntä.

Valtuuskunta äänesti hallitukseen Susanna Rahkamo-Kokon (62 ääntä), Jukka Rauhalan (54), Tiina Kivisaaren (39), Antti Peltoniemen (39), Jaakko Holkerin (36) ja Kimmo J. Lipposen (36). Ehdolla olivat myös Kirsti Partanen (35), Sirpa Makkonen (29), Esko Heikkinen (25), Timo Kenakkala (23), Hannu Kottonen (22), Kurt Lönnqvist (17) ja Esko Aaltonen (14).

38-vuotias helsinkiläinen Pia Nybäck on toiminut Olympiakomitean hallituksen jäsenenä vuoden 2005 alusta sekä Ampumaurheiluliiton hallituksen jäsenenä vuoden 2004 alusta. Lisäksi hän on ollut OK:n valmennuksen asiantuntijaryhmässä vuoden 2005 alusta. Diplomi-insinööri Nybäck työskentelee tuotantopäällikkönä Iittala Group Oy:ssä.

Huippu-urheilu-urallaan Pia Nybäck voitti viisi henkilökohtaista arvokilpailumitalia, joista kirkkaimmat ovat kaksoistrapin MM-kulta 1999 ja EM-kulta 1998. Sydneyn olympialaisissa hän oli kaksoistrapissa 13:s.

Pitkäjänteinen työ tuottaa tulosta

– Olympiakomitean viime vuosina aloittamia keskeisiä kehityshankkeita tulisi systemaattisesti jatkaa tulevallakin olympiadilla. Valmennuksen tukiohjelmaa on kehitettävä edelleen niin, että järjestelmä- ja yksilötukien perustana on tulevaisuuden menestyksen turvaaminen. Ammattimaisten valmentautumisolosuhteiden rakentamista nuorille urheilijoille on jatkettava yhdessä lajiliittojen ja muiden muassa nuorten olympiavalmentajat ja olympia-akatemioiden kanssa. Nuorten urheilijoiden elämänura on otettava huomioon ja sitä on tuettava huippu-urheilu-uran ohella, Pia Nybäck linja Olympiakomitean seuraavaa olympiadia.

– Lisäksi tärkeää on jatkaa aktiivista toimintaa kansainvälisten nuorten kisojen parissa. Euroopan nuorten olympiafestivaalit (EYOF) ja Nuorten olympialaiset (YOG) osaltaan tukevat suomalaisten nuorten lahjakkaiden urheilijoiden mahdollisuuksia saada kovaa kansainvälistä kokemusta jo ennen aikuisiän arvokilpailuja.

Pia Nybäck sanoo, että Olympiakomitean roolia suomalaisen huippu-urheilun kattojärjestönä on edelleen selkeytettävä. Tarvittaessa sen on tehostettava yhteistyötään lajiliittojen kanssa.

– Pitkällä tähtäimellä on kriittistä, että suunnitellut laajennukset Olympiakomitean tehtävässä koko suomalaisen huippu-urheilukentän edunvalvojana ja tukijana ovat tasapainossa käytettävissä olevien resurssien kanssa.

Olympiakomitealla keskeinen

Pia Nybäck arvioi Olympiakomitealla olevan valmennustiedon koordinoijana ja yhteistyön edesauttajana keskeinen rooli huippu-urheilun valmennuksen kehittäjänä. Resurssien jakamista hän pitää näitä toimia vähäisempänä.

– Olympiakomitea voi työllään tukea lajiliittoja valmennusjärjestelmien kehittämistyössä ja voi systematisoida suomalaisen valmennustiedon hyödyntämistä eri lajien välillä. Erityisesti systemaattinen olympiakisoihin valmistautuminen ja psyykkinen valmennus ovat osa-alueita, jotka ovat yhteisiä monelle lajille ja joiden osaamista useat lajiliitot voivat hyödyntää, hän sanoo.

– Tulevaisuudessa olisi erityisen tärkeää pyrkiä tehokkaammin hyödyntämään eri lajien valmennusosaamisen vahvuuksia koko suomalaisen huippu-urheilukentän hyödyksi. Olympiakomitealla on tässä keskeinen rooli rohkaisemalla eri toimijoita yhteistyöhön ja keskinäiseen sparraamiseen. Samoin suomalaisista huippuvalmentajista koostuvan valmennuksen asiantuntijaryhmän (VAR) osaamista ja kokemusta tulisi jatkossa laajemmin hyödyntää huippu-urheiluvalmennuksen kehittämisessä.

Suomen Olympiakomitean puheenjohtaja 2009-2012: Roger Talermo (esittäjä Purjehtijaliitto).

Varapuheenjohtajat: Pia Nybäck (Ampumaurheiluliitto) ja Antti Pihlakoski (Urheiluliitto).

Hallituksen jäsenet: Susanna Rahkamo-Kokko (Taitoluisteluliitto), Jukka Rauhala (Painiliitto), Tiina Kivisaari (Uimaliitto), Antti Peltoniemi (Golfliitto), Kimmo Lipponen (Palloliitto) ja Jaakko Holkeri (Hiihtoliitto).

Valtuuskunta valitsi aktiiviurheilijoina hallitukseen Emma Laaksosen ja Mikaela Ingbergin.

Lisäksi hallitukseen kuuluvat Kansainvälisen Olympiakomitean suomalaisjäsenet Peter Tallberg ja Saku Koivu.