Valtakunnallinen urheiluseuratutkimus: Seurat ovat tyytyväisempiä tilaansa kuin 10 vuotta sitten
21.11.2008 klo 12:00

Valtakunnallisen urheiluseuratutkimuksen mukaan seurat ovat tyytyväisempiä omaan tilanteeseensa nyt kuin kymmenen vuotta sitten. Dosentti Pasi Koski Turun yliopistosta esitteli valtakunnallisen urheiluseuratutkimuksen tuloksia SLU:n Hyvä Seura -seminaarissa 21.11. Helsingissä.

Seurojen asiantuntemus on parantunut ja esimerkiksi talousasiat ovat melko hyvin hallinnassa. Useimmissa seuroissa panostetaan lasten ja nuorten liikuntaan. Seurojen toimintakenttä on kuitenkin laajentunut ja esimerkiksi aikuisten terveysliikunta on valtaamassa alaa.

– Seurojen eriytyminen on jatkunut ja urheiluseurat ovat keskimäärin pienentyneet. Samaan aikaan seurojen toiminta ja kohderyhmät ovat kuitenkin monipuolistuneet. Useimmat seurat ovat hyvin lajiorientoituneita. Uudet seurat keskittyvät yleensä vain yhteen lajiin, Pasi Koski kertoo valtakunnallisen urheiluseuratutkimuksen tuloksista.

Seuroissa on enemmän päätoimisia työntekijöitä kuin ennen. Lähes kaksi kolmesta seurasta ei kuitenkaan pidä päätoimisuutta lainkaan tärkeänä. Seuratoiminta perustuu vapaaehtoisuuteen ja vapaaehtoisten saamisessa onkin eniten ongelmia. Vapaaehtoisten määrä ei ole vähentynyt, mutta tekemistä on aiempaa enemmän.

Nykyään seurojen toimintaan tullaan mukaan entistä nuorempana, mutta jäsenistön ja erityisesti seurajohdon ikärakenne on silti selvästi vanhentunut.

– Seuratoimijat ikääntyvät, mutta aika näyttää onko se uhka vai mahdollisuus, Koski muistuttaa.

– On hienoa, että seurojen tyytyväisyys omaan tilanteeseensa on parantunut. SLU, lajiliitot ja SLU-alueet tukevat seuratoimintaa monilla tavoin ja siihen tullaan panostamaan jatkossa yhä enemmän, kehitysjohtaja Rainer Anttila SLU:sta sanoo.

Urheiluseuratutkimus toteutettiin nyt kolmannen kerran. Tutkimus on tehty kymmenen vuoden välein (1986, 1996, 2006).

Lisätietoja:
Pasi Koski, dosentti, Turun yliopisto, 040 516 0569, pasi.koski@utu.fi
Rainer Anttila, kehitysjohtaja, SLU, (09) 3481 2301, 040 716 4900, rainer.anttila@slu.fi