Mikko Nordquist Ampumaurheiluliiton puheenjohtajaksi
29.11.2008 klo 12:00

Suomen Ampumaurheiluliitto valitsi yksimielisesti puheenjohtajakseen 66-vuotiaan porilaisen Mikko Nordquistin varsinaisessa kokouksessaan SLU-talossa Helsingissä lauantaina 29. marraskuuta. Neljä vuotta puheenjohtajana toiminut johtaja Helena Walldén ilmoitti jo viime keväänä, ettei ole käytettävissä kahden kaksivuotiskautensa jälkeen.

– Kiitän nöyrästi valinnasta puheenjohtajaksi. Ampumaurheiluliiton puheenjohtajuus on haastava tehtävä ja yritän parhaani, Mikko Nordquist kiitti valitsijoitaan kaksivuotiskaudesta, joka alkaa vuoden vaihteessa.

Hän sanoi ampumaurheiluväellä ja hänellä itsellään olevan hyvät eväät toimia, kun liiton talous on kunnossa ja ampumaurheilijat ovat menestyneet laajalla rintamalla. Hän kiitti edellisen puheenjohtajan ja edellisten hallitusten tehneen hyvää työtä.

– Tänne kokoukseen ajaessani muistelin, että olen lähtenyt ampumaurheiluun mukaan 1953. Nyt on tullut 55 vuotta täyteen, hän kuvaili taustaansa ampumaurheilijana.

Mikko Nordquist on 66-vuotias porilainen filosofian maisteri. Hän on toiminut kaksivuotiskauden liittovaltuuston puheenjohtaja ja on myös Ampumaurheiluliiton Lounais-Suomen alueen puheenjohtaja.

Ampumaurheiluliiton tulevaisuus valoisa

– Suomen Ampumaurheiluliiton tulevaisuus on valoisa. Meillä on hyvä urheilullinen menestys kaikissa kahdeksassa lajissamme. Liiton talous on vakaalla pohjalla. Lisäksi meillä on toimiva hallinto sekä osaava ja aktiivinen toimisto, kehuu Helena Walldén, joka päättää nelivuotisen urakkansa Ampumaurheiluliiton puheenjohtajana vuoden vaihteessa.

– Tänä vuonna on syttynyt Juha Hirven rinnalle kaksi uutta ja persoonallista tähteä: olympiakultamitalisti Satu Mäkelä-Nummela ja olympiapronssimitalisti Henri Häkkinen. Kaikki kolme ovat erilaisia tyyppejä. Juha on jo ampumaurheilun ikoni, jonka karismaattinen ja lämmin esiintyminen jäi suomalaisten mieliin Pekingin olympialaisista. Myös monitaitoinen Satu sekä upea ja vakaa Henri vetoavat yleisöön. Nyt meillä on tähtiä, joita tarvitsemme.

Helena Walldén arvioi Ampumaurheiluliiton onnistuneen, kun se on malttanut toimia linjakkaasti, pitkäjänteisesti ja ”ilman haihatteluja”. Toiminnan painopisteet ja tavoitteet ovat pysyneet ja pysyvät lähes samoina.

Uusi strategia vanhan linjoilla

Ampumaurheiluliitto on työstänyt uutta strategiaansa tämän vuoden. Varsinainen kokous hyväksyi strategian kokouksessaan 29. marraskuuta.

– Uusi strategiamme on muodollisesti erilainen kuin vanha. Edellinen oli hyväksytty, ennen kuin aloitin puheenjohtajana, ja se oli seikkaperäinen ja tuntui aidosti hyvältä. Uusi on huomattavasti lyhyempi, mutta sisällöltään samassa suunnassa kuin vanha, mitä pidän hyvänä asiana. Siitä pitäisi huolestua, jos nyt olisimme päätyneet täysin erilaisiin johtopäätöksiin, Helena Walldén sanoo.

– Strategia on toimiston tekemä. Hallitus on toiminut sparraajana.

Parin viimeisen vuoden aikana maailmassa on tapahtunut isoja muutoksia. Jokelan ja Kauhajoen tapahtumat ovat vaikuttaneet Ampumaurheiluliiton toimintaympäristöön ja käytävään keskusteluun. Lisäksi koko maailman talouden näkyvät ovat synkentyneet uskomattoman nopeasti ja jyrkästi.

– Positiivinen voimavara on hyvä huippu-urheilumenestys, hän arvioi.

– Kaikkia muutoksia meidän täytyy hallita tulevaisuudessa. Talouden muutokset ovat niin isoja, ettei kukaan ole niiltä suojassa. Meidän on helpompi hantteerata kuin monen muun, koska taloutemme on kunnossa.

Uusi strategia korostaa kaiken toiminnan turvallisuutta ja huippu-urheiluvalmennusta. Helena Walldén toteaa olympia- ja paralympiamenestyksen olevan taloudellisesti erityisen tärkeää Ampumaurheiluliitolle.

– Nyt on saatava seurat innostumaan tekemään asioita, joita olemme yhdessä linjanneet, hän muistuttaa.

– Strategian toteuttaminen on paljon suurempi haaste kuin paperin tekeminen. Jos strategiaa ei toteuteta, on ihan sama, mitä papereissa lukee.

Ampumaurheiluliiton puheenjohtajat
Opettaja Oscar Rosenqvist 1919