Henri Häkkinen Vuoden sotilasurheilija, Tapio Säynevirta Vuoden sotilasvalmentaja
29.1.2009 klo 12:00

Puolustusvoimat palkitsi olympiapronssimitalisti Henri Häkkisen Vuoden sotilasurheilijana ja hänen valmentajansa Tapio Säynevirran Vuoden sotilasvalmentajana Pääesikunnassa Helsingissä torstaina 29. tammikuuta. Häkkinen on valittu Vuoden sotilasurheilijaksi 2006. Säynevirta on vuoden 1990 sotilasurheilija. Sotilasvalmentajaksi hänet valittiin ensimmäisen kerran.

Vuoden sotilasurheilijaksi 2008 valittu yliluutnantti Henri Häkkinen saavutti olympiapronssia 10 metrin ilmakiväärikilpailussa Pekingin olympiakisassa. Viestirykmentissä palveleva Häkkinen ampui olympiapronssimitalin lisäksi muun muassa SM-kultaa ilmakiväärissä ja 300 metrin vapaakiväärin makuuammunnassa. Vapaakiväärin tulos oli maksimi eli 600 pistettä ja sivusi lajin Suomen ennätystä. Häkkinen ampui myös ilmakiväärin joukkueiden SM-kilpailussa maksimituloksen eli 600 pistettä, joka on lajin uusi SE-tulos.

Vuoden 2008 sotilasvalmentajaksi valittu vanhempi rajavartija Tapio Säynevirta on toiminut Henri Häkkisen henkilökohtaisena valmentajana virallisesti vuodesta 2005. Pohjois-Karjalan Rajavartiostossa työskentelevä Säynevirta on vuoden 1990 sotilasurheilija ja ensimmäinen 600 pistettä ampunut suomalainen. Säynevirta laukoi täydellisen tuloksensa vapaakivääri makuuasennon kilpailussa vuonna 2003.

Puolustusvoimat palkitsi parhaana varusmiesurheilijana jääkäri Jarkko Niemisen Urheilukoulusta. Jarkko Nieminen otti toisen sijan tenniksen ATP-turnauksissa Sveitsin Baselissa lokakuussa 2007 sekä Austalian Adelaidessa tammikuussa. Hän tuli myös kahdeksanneksi Australian Grand Slam-turnauksessa. ATP-listauksessa hän oli varusmiespalveluksensa aikana korkeimmillaan 22. maailmassa. Jarkko Nieminen esiintyi loistavan tennismenestyksen lisäksi esimerkillisesti sotilaana ja esikuvana varusmiespalveluksen aikana.

Vuoden Liikuntavaikuttaja -tittelin sai tänä vuonna UKK-instituutti. UKK-instituutti on johtanut ja osallistunut asiantuntijaorganisaationa kaikkiin puolustusvoimien toimeenpanemiin reserviläisten fyysisen suorituskyvyn tutkimuksiin jo 70-luvulta lähtien. Vuonna 2008 järjestettiin seurantatutkimus, missä tutkittiin jälleen noin 850 resererviläisen suorituskykyä.

Seuraavat joukko-osastot voittivat useamman Sotilas-SM-kilpailun perusteella ratkeavat tasavallan presidenttien lahjoittamat kiertopalkinnot:
– Presidentti Urho Kekkosen kiertopalkinto: Kainuun Prikaati
– Presidentti Kyösti Kallion kiertopalkinto: Porin Prikaati
– Presidentti P E Svinhufvudin kiertopalkinto: Porin Prikaati
– Presidentti Mauno Koiviston kiertopalkinto: Porin Prikaati
– Presidentti Martti Ahtisaaren kiertopalkinto: Porin Prikaati
Viestirykmentti palkittiin vuoden 2008 kansanhiihtotoiminnasta.

Erikoistunnustukset:

Kansainvälinen Sotilasurheiluliitto eli CISM myöntää kunniamerkkejä (Order of Merit) pitkäaikaisista ansioista kansainvälisen sotilasurheilun eri tehtävistä (urheilija, valmentaja, johtaja ym). Kansainvälisen Sotilasurheiluliiton ritarin kunniamerkin (Knight) sai tänä vuonna reservin yliluutnantti Ari Tiainen.

Puolustusvoimien tunnustuspalkinnon sai ylikersantti Terhi Pyyhtiä-Sassi ja Puolustusvoimien liikunnan ja sotilasurheilun -kilven saivat everstiluutnantti Jouni Pyy Rajavartiolaitoksen Esikunnasta sekä reservin yliluutnantti Keijo Suomalainen Sotilasurheiluliiton Sotilasurheilu-lehdestä.

Katso tarkemmin: www.puolustusvoimat.fi