Iso- ja vakiopistoolin Eurooppa-cup tarjoaa tilaisuuden haastaa pistoolihuiput Vierumäellä 3.-5.4.
8.2.2009 klo 12:00

– Suomen Urheiluopistolla Vierumäellä huhtikuun alussa järjestettävä iso- ja vakiopistoolin Eurooppa-cup tarjoaa suomalaisille pistooliampujalle mainion tilaisuuden haastaa lajien Euroopan parhaat ampujat. Koska kisa ammutaan sisätiloissa Vierumäki Areenassa, olot ovat mainiot ja täysin tasapuoliset ajankohdasta huolimatta, mainostaa kilpailun johtaja Marko Leppä.

– Varsinkin junioreille ja nuorille aikuisille Eurooppa cup on hieno tilaisuus päästä samalla viivalle kovatasoisten ampujien kanssa. Toivottavasti moni tarttuu tilaisuuteen. 25 metrin pistoolin Eurooppa-cup on Ampumaurheiluliiton entisen puheenjohtajan Alpo Vehasen luomus. On hienoa, että saimme kisan järjestettäväksemme.

Suomalaisista kisaan osallistuvat ainakin iso- ja vakiopistoolin maajoukkueampujat; Janne Kuvaja, joka voitti viime vuonna isopistoolin Eurooppa-cup-finaalin, sekä Ari Meinander ja Petri Ylinen. Heidät haastavat Puolustusvoimien edustusvalmennusryhmän ampujat Kai Jahnsson, Pekka Vaarala, Marko Räsänen, Ville Nousiainen, Antti Jokinen, Jari Javarus ja Jorma Jäntti. Heidän lisäkseen hyviä suomalaisampujia ovat esimerkiksi Marko Talvitie ja Teemu Lahti.

– Maajoukkueampujien ja PV:n pistooliampujien tavoitteena on olla hyvässä iskussa Vierumäen Eurooppa-cupissa, toteaa Marko Leppä, joka toimii sekä Ampumaurheiluliiton iso- ja vakiopistoolin lajivalmentajana että Puolustusvoimien pistoolilajien edustusryhmän valmentajana.

Iso- ja vakiopistoolin Walther Eurooppa-cupin kilpailut:
3.-5.4. Suomen Urheiluopisto, Vierumäki
1.-3.5. Hannover, Saksa
12.-14.6. Århus, Tanska
31.7.-2.8. Göteborg, Ruotsi
13.-26.7. Osijek, Kroatia (ISSF:n ruutilajien EM-kilpailu)
11.-13.9. finaali, Thun, Sveitsi

Finaaliin kutsutaan enintään 20 ampujaa molempiin lajeihin seuraavasti:
– vuoden 2008 finaalin kolme parasta ampujaa molemmissa lajeissa. Isopistooliampujat Janne Kuvaja (FIN), Pierre Michel (GER) ja Janolov Danielsson (SWE) ja vakiopistooliampujat Rene Vogn (DEN), Janolov Danielsson (SWE) ja Frans Sörensen (DEN).
– jokaisesta kilpailusta kolme parasta finaalipaikkaa vailla olevaa ampujaa
– enintään kaksi ampujaa finaalin järjestävästä maasta, jos järjestäjämaan ampujat eivät ole onnistuneet hankkimaan yhtään paikkaa finaaliin

Walther Eurooppa-cupin finaalissa on rahapalkinnot tänä vuonna sekä vuosina 2010 ja 2011. Lajin voittaja palkitaan 1500, kakkonen 1000 ja kolmonen 500 eurolla. Yhteensä palkintorahaa on jaossa 6000 euroa.

Avoin iso- ja vakiopistoolin Walther Eurooppa-cup 3.-5.4.2009 Vierumäellä

Suomen Ampumaurheiluliitto järjestää avoimen iso- ja vakiopistoolin Walther Eurooppa-cupin 3.-5.4.2009 Suomen Urheiluopiston Vierumäki Areenassa.

Lajit: miesten isopistooli ja miesten vakiopistooli.
Ohjelma:
3.4. pe: asetarkastus, harjoittelu ja isopistoolin virallinen harjoitus.
4.4. la: tekninen kokous, isopistoolin Walther Eurooppa-cup -kilpailu, vakiopistoolin virallinen harjoitus ja illanvietto.
5.4. su: vakiopistoolin Walther Eurooppa-cup –kilpailu ja palkintojenjako.

Ilmoittautuminen: 3.3. mennessä osoitteessa www.veevee.info/ecfinland. Osanottajalla pitää olla Kansainvälisen Ampumaurheiluliiton (ISSF) ID-numero, jonka hankkiminen maksaa 10 euroa ja kestää kaksi viikkoa. ID-numeron saa myös viikon pikatilauksella, mutta se maksaa 20 euroa. Suomalaisampujien ID-numerot tilaa Ampumaurheiluliitto, joten ota yhteyttä talouspäällikkö Pirjo Manniseen, jos tarvitset numeron.

Osanottomaksu: 75 euroa.

Kilpailun johtaja: Marko Leppä.
Juryn puheenjohtaja: Alpo Vehanen.