Henri Häkkinen tähtää EM-mitaliin Prahassa
12.2.2009 klo 12:00

– Mitali on tavoitteenani. Mitali on tavoitteena monella muullakin ampujalla ja monella ampujalla on mahdollisuus mitaliin, ilmakiväärin olympiapronssimitalisti Henri Häkkinen kertoo tavoitteensa ilma-aseiden EM-kisaan, joka on 21.-22. helmikuuta Tshekin Prahassa. Miesten ilmakiväärikilpailu on ohjelmassa sunnuntaina 22. helmikuuta.

– Ensimmäinen tavoite on finaalipaikan saavuttaminen. Finaali on sitten aina oma kisansa.

Joensuun Ampujia edustava 28-vuotias Henri Häkkinen on yksi Euroopan ja maailman parhaista ilmakivääriampujista. Olympiapronssin lisäksi hänen ilmakiväärin meriittilistallaan on EM-hopea keväältä 2007 ja maailmancupfinaalin neljäs sija marraskuulta 2008. Kun hänen ennätyksensä on täydet 600 pistettä, hänellä on mahdollisuudet vaikka mihin.

– Ennen ilma-aseiden EM-kisaa kilpailen vain kansainvälisessä Münchenin ilma-asekilpailussa tammikuun lopussa, hän sanoo

– Ilma-aseiden EM-kisa, maailmancupit ja ruutiaseiden EM-kisa ovat kauden pääkisoja. Maailmancupissa ammun ilma- ja pienoiskiväärillä Pekingin (16.-24.4.), Münchenin (12.-21.5.) ja Milanon (21.-29.5.) kilpailut. Ilmakiväärillä tavoittelen aina finaalipaikkaa.

Henri Häkkinen on voittanut ruutiaseiden EM-kilpailussa joukkuekultamitalin 300 metrin kiväärin täysottelussa Juha Hirven ja Jussi Puustisen kanssa silloisella ME-tuloksella 3511 vuonna 2005 sekä henkilökohtaisen pronssimitalin 300 metrin kiväärin täysottelussa 2007. Ruutiaseiden Kansainvälisen Ampumaurheiluliiton (ISSF) lajien EM-kilpailu on tänä vuonna 13.-26. heinäkuuta Kroatian Osijekissa. Häkkisen kilpailuohjelmassa on viisi lajia: pienoiskiväärin makuuasennon 60 laukauksen kilpailu ja 3×40 laukauksen täysottelu, 300 metrin kiväärin makuuasennon 60 laukauksen kilpailu ja täysottelun 3×40 laukauksen täysottelu sekä 300 metrin vakiokiväärin 3×20 laukauksen asentokilpailu.

– Ruutiaseiden EM-kilpailusta en osaa vielä odottaa yhtään mitään. Harjoittelussa olen kokeillut erilaisia asioita ja muutama on lähtenyt hyvin käyntiin. Ampuminen tuntuu pienoiskiväärilläkin ihan hyvältä. Kun olen menestynyt ruutiaseiden EM-kilpailuissa aiemmin, kesän kisaan ei voi lähteä pelkällä osallistumistavoitteella, Henri Häkkinen hahmottelee tavoitettaan.

– 300 metrin lajeihin valmistaudun samalla tavalla kuin muutamana vuonna aiemmin. Taitoa harjoittelen pienoiskiväärillä ja 300 metrin lajit hyötyvät siitä. Jos ampuminen sujuu pienoiskiväärillä, on taidolliset edellytykset ampua hyvin 300 metrillä. Se vaatii vähän erilaista tuulen ja rekyylin hallintaa. Lisäksi harjoittelun kautta pitää hakea luottamus välineisiin ja itseensä.

Ampumaurheiluliiton kiväärimaajoukkueen harjoittelu uudistui tai sai ainakin uusia vivahteita, kun olympiahopeamitalisti Juha Hirvi aloitti kiväärilajien päävalmentajana. Pekingin olympiadin päävalmentajana työskennellyt Pirjo Peltola on nykyisin lajivalmentaja ja vammaisampumaurheilun kehityspäällikkö. Aiemmin lajivalmentajana toiminut Tapio Säynevirta on edelleen vammaisten ja vammattomien lajivalmentaja sekä 300 metrin lajien valmentaja.

– Leirillä on edelleen samat naamat, mutta nyt yksi on jättänyt pyssyn kotiin, Häkkinen yksinkertaistaa muutoksen.

– Tällä kaudella valmennuksessa on mahdollisuus kokeilla rohkeasti, kun olympiapaikkoja ei ole vielä jaossa.

Yliluutnantti, sotatieteiden maisteri Henri Häkkinen työskentelee aliupseerikoulun varapäällikkönä Viestirykmentissä Riihimäellä. Hän aloitti tehtävässä 1. lokakuuta.

– Olen todella tyytyväinen työhöni. Tehtävät ovat sopivan haastavia. Koko syksyn on ollut kiva lähteä töihin.