Hannu Haapaniemi Ampumaurheiluliiton liittovaltuuston puheenjohtajaksi
25.4.2009 klo 12:00

Suomen Ampumaurheiluliiton liittovaltuusto valitsi puheenjohtajakseen kaksivuotiskaudeksi Hannu Haapaniemen SLU-toimitalossa Helsingissä 25. huhtikuuta. Vuosien 2009-2010 varapuheenjohtajikseen liittovaltuusto valitsi joensuulaisen Anna-Kaisa Räsäsen ja rovaniemeläisen Tapio Hännisen.

Liittovaltuusto hyväksyi vuoden 2008 vuosikertomuksen ja tilinpäätöksen. Ampumaurheiluliiton toiminnan kulut olivat 1,725 miljoonaa euroa. Tulos oli 16.800 ylijäämäinen. Urheilullisesti vuosi oli vähintäänkin mainio, kun Satu Mäkelä-Nummela ampui trapissa olympiakultaa ja Henri Häkkinen ilmakiväärissä olympiapronssia.

61-vuotias lempääläläinen Hannu Haapaniemi on elämäntapa-ampumaurheilija, metsästäjä ja järjestöaktiivi. Tamperelaista Pohjois-Hämeen Ampujia edustava Haapaniemi on osallistunut haulikon skeetin Y-sarjan Suomen mestaruuskilpailuun yhtäjaksoisesti vuodesta 1975 eli 34 kertaa peräkkäin. Haapaniemen tämän vuoden SM-kilpailumatkasta tulee lyhyt, kun kisan järjestää PHA Kokkovuoren radalla Lempäälässä elokuun ensimmäisenä viikonloppuna. Tähän mennessä hänen paras saavutuksensa SM-kisan 4:s sija.

– Uskalsin lähteä valtuuston puheenjohtajaksi, koska Ampumaurheiluliiton asiat ovat mielestäni hyvin. Jos ongelmia olisi tiedossa, en olisi urakkaan ryhtynyt, Haapaniemi totesi yksimielisen valintansa jälkeen.

Vuosikymmenien aikana Hannu Haapaniemelle on kertynyt runsaasti erilaisia luottamustehtäviä. Hän on muun muassa urakoinut PHA:n haulikkokerhon puheenjohtajana 1982-2008 ja Ampumaurheiluliiton haulikkojaoston jäsenenä vuoden 1999 ja puheenjohtajana 2000-2008. Liittovaltuuston jäsenenä hän on ollut vuosikymmenen. Lisäksi hän on ollut järjestämässä useita arvokilpailuja Suomessa toimien esimerkiksi 2002 MM-kilpailun skeetin lajijohtajana Hollolan Hälvässä ja 1999 MM-kilpailun järjestelytoimikunnan jäsenenä ja ratamestarina Tampereella.

– Kaikesta tästä huolimatta olen sitä mieltä, että ihmisten pitäisi vaihtua säännöllisesti jokaisessa tehtävässä. Jos on liian pitkään, alkaa toistaa itseään ja tehdä kaiken helpoimman kaavan mukaan. Aina pitäisi saada toimintaan uusia ihmisiä ja ajatuksia. Sen vuoksi jäin joistakin tehtävistä pois viime syksynä, mutta silloinkaan ei tarkoitukseni ollut ampumaurheilua jättää.

Lisätietoja: Suomen Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi 040 774 6950.