Ikämiesten ja naisten kiväärilajien sekä nuorten pistoolilajien Suomen mestaruuskilpailut Oulussa 24.–26.7.2009.
21.7.2009 klo 12:00

Oulun Metsästys- ja Ampumaseura (OMAS) järjestää Suomen mestaruuskilpailut ikämiesten ja naisten kiväärilajeissa sekä nuorten pistoolilajeissa Oulun Hiukkavaaran perinteisillä ampumaradoilla 24.–26.7.2009.

Oulun SM-kilpailut ovat samalla OMAS:n 90-vuotiskisat

Oulun Metsästys- ja Ampumaseura on 90 toimintavuoden aikana saanut kunnian järjestää useita Suomen Ampumaurheiluliiton SM-tason kilpailuja. Siviilipuolella on järjestetty Oulussa myös vuoden 1981 300-metrin lajien Euroopan mestaruuskilpailut. Siviilikilpailujen lisäksi Oulussa on järjestetty useita sotilaskilpailuja aina MM-tasoa myötä. Oulussa uskotaan sen vuoksi, että kilpailijat saavat osaavan järjestelyorganisaation vuoksi kotiin vietäväksi paljon miellyttäviä ampumaelämyksiä ja muistoja Oulusta.

Ampumaurheilulla on edessään haasteita

Ampumaurheiluliiton keskeisiä toimintalinjoja on edistää kansalaisten kokonaisvaltaista urheiluelämää turvallisilla ja nykyaikaisilla suorituspaikoilla, ampumaradoilla. Tavoitteena on luoda maahamme ampumaurheilukeskuksien verkosto, jossa voidaan harjoitella ja kilpailla lähiasukkaiden turvallisuus ja ympäristönäkökulmat huomioiden. Oulussa on menossa seutukunnallisen ampumaratakeskuksen rakentaminen Oulun ulkopuolelle. Ennen kuin tuo ampumaratahanke on valmistunut ja radat on otettu käyttöön, vierähtänee vielä jokunen vuosi. Vaikka tuolla ampumaratahankkeella olisikin myönteisiä vaikutuksia ampumaurheilulle, arvellaan sen vähemmän positiivisena vaikutuksena olevan pienten paikallisten ampumaratojen toiminnan vaikeuttaminen, tai jopa kokonaan kieltäminen. Sitä odotellessa Hiukkavaaran perinteikkäät radat muodostavat Oulun seudun ampumaratakeskuksen. Oululaiset ampumaseurat, ammuntaa harrastavat yhteisöt ja puolustusvoimat ovatkin yhdessä pohtineet Hiukkavaaran rata-alueen tulevaisuutta. Nyt alkavat SM-kilpailut ovat yksi hyvä esimerkki siitä, että Hiukkavaaran ampumaradoilla voidaan edelleen järjestää isoja ja kovatasoisia kilpailuita. Ampumarataturvallisuuden lisäksi Ampumaurheiluliiton johdolla on suunniteltu yhtenäistä ammunnan harrastajan peruskurssia (ns. shooting card). Kyseinen koulutus vastaa uudistuvan aselain haasteisiin.

Ampumaurheilu on koko maan asia

Kilpailujen suojelijana toimiva evl Pasi Virta Pohjois-Suomen Huoltorykmentistä toi kilpailujen avajaisiin puolustusvoimien tervehdyksen, jonka yhteydessä hän muistutti osallistujia siitä, että puolustusvoimien näkökulmasta yksi tärkeimmistä taistelijan taidoista on tarkka ampumataito ja turvallinen aseen käsittely. Näitä taitoja harjoitellaan puolustusvoimissa varusmiespalveluksessa, kertausharjoituksissa ja erilaisissa vapaaehtoisissa harjoituksissa. Merkittävän lisän ampumataidolliseen osaamiseen tuovat ampumaurheilua harrastavat kansalaiset, ja tästä johtuen puolustusvoimat haluaa olla mukana tukemassa ampumaurheilua.

Hiukkavaaran ampumaratojen kunnian hetket pähkinänkuoressa

Hiukkavaaran ampumaradoilla on kunniakas historia maamme ja kansainvälisessä ampumahistoriassa. Hiukkavaaraa ennen Oulussa ammuttiin Heinätorilla, Jokisuistossa, Alppilassa ja Ruskossa. Siellä on pauke jo hiljentynyt ja asutus korvannut jalon lajimme harrastepaikat. Vastaavanlaisia suunnitelmia lie monella oululaisella nykyään Hiukkavaarankin ratojen tilalle. Onneksi Oulun kaupunki on taannut puolustusvoimille ratojen säilymisen. Hiukkavaarassa on kamppailtu silmän ja käden paremmuudesta niin sotilaiden kuin siviilien välillä, monesti myös keskenään mitellen. Radat ovat nähneet upeita taistoja niin paikallisella, kuin maailmanmestaruustasolla.

Vuonna 1975 Hiukkavaarassa ammuttiin sotilaiden maailmanmestaruuksista. Suomi, joka on yksi kaikkien aikojen menestyksellisimmistä maista sotilasammunnassa osallistuttuaan toistaiseksi 36 (43) kertaa kilpailuihin, oli tuolloinkin vahvasti edustettuna palkintopallilla. Kilpailujen ehdoton kuningas oli Suomen Seppo Mäkinen, joka voitti sekä isopistoolikilpailun tuloksella 594 että pistoolin pika-ammunnan tuloksella 590. Mäkinen tempaisi muut suomalaiset pistooliampujat mukaansa menestykseen, ja niin Suomi voittikin isopistoolin joukkuekilpailun kovalla keskiarvotuloksella 589.

Oulun lisäksi Suomessa on järjestetty sotilaiden MM-kisoja kolmesti Lahdessa (1963, 1988 ja 2001).

Vuonna 1981 Hiukkavaarassa ammuttiin toistamiseen kovat kansainväliset kisat. Olavi Eronen kirjoitti Ampujainlehdessä (6/1981) nuoresta ampujasta Kalle Leskisestä, että hän uutena miehenä ei olisi Oulun tuulisilla radoilla löytänyt otetta tuulilippuihin, jotka olivat juuri sääntöjen mukaisesti vaihdettu tuulipusseista viireihin. Kuitenkin Leskinen ampui tulevaisuutta silmällä pitäen polvelta rohkaisevasti eli 379 (382:lla pronssia). Tunnemme Kallen menestyspolun tuon kisan jälkeen. Euroopan mestaruuskisat osoittivat Erosen mukaan, että Suomi oli yksi Euroopan huippumaista ammunnassa, saavuttihan Mauri Röppänen kisoissa henkilökohtaisen kullan pystystä ja hopeaa täysottelussa (tasatuloksella kullasta), Suomi joukkuekultaa vapaakiväärin polvijoukkueella ja joukkuehopeaa täysottelussa.

Edellinen suurtapahtuma Hiukkavaarassa oli viime vuoden Suomenmestaruuskilpailut. Näistä kisoista muistamme parhaiten Henri Häkkisen täydellisen suorituksen vapaakiväärin makuukilpailussa, kun hän ampui täydet 600 pistettä.

Lopuksi tervetulotoivotus kaikille kilpailijoille ja seuraajille

Oulun Hiukkavaaran radalla on pitkät meriitit ampumaratatoiminnassa, niin siviili- kuin myös sotilaslajeissa. Tämänvuotiset SM-kilpailut Oulussa jatkavat kunniakkaalla tavalla Hiukkavaaran ampumaurheilukeskuksen perinteitä. Hiukkavaaran radat ovat siis kelvollisia ratoja, aina huipulle saakka. Haluamme muistaa ja kunnioittaa noita hienoja aikoja – Hiukkavaaran ratojen loiston kautta – paljastamalla kilpailujen aluksi erityisen kyltin, joka kiinnitetään 300 metrin radan katokseen.

Oulun Metsästys- ja Ampumaseura toivottaa kilpailijat seuralaisineen tervetulleiksi Ouluun kilpailemaan Suomen mestaruuksista. Olkoot olosuhteet suotuisat kaikille puhtaiden laukauksien tekemiseksi. Kaikille osanottajille jaetaan toimintamme kunniaksi 90-vuotismitali.

SM-kilpailujen info: https://www.ampumaurheiluliitto.fi/kilpailu/sm-kilpailut/?x1254458=1411189