Uusi kirja lasten ja nuorten urheiluvalmennuksen tueksi
1.9.2009 klo 12:00

Lasten ja nuorten urheiluvalmennuksen perusteet -kirja julkistettiin 18. elokuuta SLU-talossa Helsingissä. Yhteiskunnassa ja liikuntakulttuurissa tapahtuneet muutokset samoin kuin valmennusasioiden päivittämisen tarve ovat olleet kirjan lähtökohtia. Kirjan sisältöön on vaikuttanut vahvasti myös urheilevien lasten harjoitteluun liittynyt laaja selvitys. Ampumaurheilun 10-sivuisen osuuden ovat kirjoittaneet Leena Paavolainen ja Pasi Wedman.

Kirjan kustantajan VK-Kustannuksen järjestämässä julkistamistilaisuudessa tuotiin kirjan syntyyn vaikuttaneista huolenaiheista esiin muun muassa lasten ja nuorten fyysinen passiivisuus sekä tehdyssä selvityksessä todettu omatoimisen liikunnan väheneminen. Valmentajien niskaan kirjan päätoimittaja Harri Hakkarainen ei tilanteen heikentymistä kaada.

– Valmentajiemme tietoisuus on edelleen hyvä, se ei ole huonontunut aiemmista vuosista, eikä taso kansainvälisessä vertailussa ole laskenut. Syy muuttuneeseen tilanteeseen on lähinnä toimintaympäristössä tapahtuneissa muutoksissa. Tilanne on sama myös muissa länsimaisissa yhteiskunnissa, Hakkarainen toteaa.

Lasten ja nuorten valmennuksen suurimmat haasteet liittyvät Hakkaraisen mukaan osaavien valmentajien riittävyyteen.

– Yleisenä ongelma on, että aloittelevaa urheilijaa valmentaa aloitteleva valmentaja, usein lasten vanhemmat. Parhaat aikuisten urheilijoiden valmentajat eivät hekään ole paras vaihtoehto lapsille ja nuorille. Lasten ja nuorten urheiluun tarvitaan juuri siihen perehtyneitä valmentajia, sillä ihmisen elimistö ja psyyke ovat lapsella erilaiset kuin aikuisella. Samoin lapselle sopivat harjoitteet poikkeavat aikuisurheilijoiden harjoitteista, Hakkarainen painottaa.

– Monipuolinen harjoittelu tulisi nostaa kunniaan ja monipuolisuus pitäisi mieltää nimenomaan fyysisten ominaisuuksien monipuolisena kehittämisenä. Niin nopeutta, aineenvaihduntaa kuin lihaskuntoa ja voimaa pitää kehittää monipuolisesti, muistuttaa Hakkarainen.

Hakkaraisen ja laajan muun asiantuntijakaartin kirjoittama kirja pyrkii tarjoamaan viimeisimmän tiedon lasten ja nuorten harjoittelun psyko-fyysisistä perusteista ja siitä, kuinka pitkäjänteinen valmennus käytännössä tulee toteuttaa. Erityisesti paneudutaan siihen mitä ominaisuuksia eri ikä- ja kehitysvaiheissa tulee harjoittaa ja kehittää. Lasten ja nuorten yksilöllisyyden huomioiminen ja pitkäjänteinen harjoittelu ovat kirjan punainen lanka.

Hakkaraisen mukaan lasten ja nuorten valmennuksen kehittämiseen on hyvät mahdollisuudet.

– Kirja ja sen viestit ovat herättäneet paljon mielenkiintoa. Suomalaiset ovat urheiluhullua kansaa, joten tahtotilaa kehittämistoimenpiteille varmasti riittää. Nyt tarvitaan eri tahojen yhteistyötä, jotta resurssit kohdennetaan järkevästi ja toimenpiteillä saadaan näkyvää aikaan.

Lasten ja nuorten valmennuksen perusteet

ISBN 978-951-9147-60-4

Uutuus! 480 sivua

Uutuusteos, joka tarjoaa lasten ja nuorten urheiluvalmennuksen ja liikuntakasvatuksen viimeisimmän tiedon harjoittelun psyko-fyysisistä perusteista ja siitä kuinka pitkäjänteinen valmennus käytännössä tulee toteuttaa.

Kirjassa käsitellään kaikki oleelliset valmennuksen osa-alueet. Erityisesti paneudutaan siihen, mitä ominaisuuksia eri ikävaiheissa tulisi harjoittaa ja kehittää. Lasten ja nuorten yksilöllisen kehitystason huomioiminen ja pitkäjänteinen harjoittelu ovat kirjan punainen viiva. Kirjan loppuosassa 14 lajiliiton asiantuntijat tuovat esille oman lajinsa erityispiirteet sekä tulevaisuuden haasteet.

Kirja on tarkoitettu kaikille lasten ja nuorten parissa toimiville ohjaajille, urheilukoulujen ohjaajille, valmentajille, urheiluseurojen vastuuvalmentajille ja valmennuspäälliköille sekä urheilussa mukana olevien lasten vanhemmille.

Kirjan pääsisältö jakautuu viiteen isompaan kokonaisuuteen seuraavasti:

LAPSI- JA NUORISOURHEILU SUOMESSA
– Lasten ja nuorten urheilu yhteiskunnassa
– Lasten ja nuorten urheiluvalmennuksen organisointi Suomessa
– Lasten ja nuorten urheiluvalmennuksen nykyhaasteita
URHEILIJAKSI KASVAMINEN
– Syntymän jälkeinen fyysinen kasvu, kehitys ja kypsyminen
– Lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys
– Lahjakkuus urheilussa
– Pitkäjänteisyys ja tavoitteellisuus lasten ja nuorten valmennuksessa
– Nuoren urheilijan terveydenhuolto
OMINAISUUKSIEN HARJOITTAMINEN