Suomen suurimmat tavara-arpajaiset käynnistyvät jälleen
30.9.2009 klo 12:00

Suomen Liikunta ja Urheilu SLU ry:n järjestämät Lumilyhty-arpajaiset ovat Suomen suurimmat tavara-arpajaiset, näin on ollut jo vuosia. Vuodesta 1997 lähtien seurat ovat keränneet omaan toimintaansa varoja Lumilyhdyn avulla. Tuottoja on jaettu seuroille vuosien 1997–2008 aikana yhteensä yli 6,3 miljoonaa euroa.

Lumilyhdyn erona useimpien järjestöjen joulukalentereihin on se, että Lumilyhty-arvan ostajalla on mahdollisuus voittaa ”käsissä tuntuvia” voittoja. Tämän vuoden Lumilyhty-arpajaisissa voittoja jaetaan yli 100 000 kappaletta 1,7 miljoonan euron arvosta. Mukavia joululahjayllätyksiä on siis luvassa monelle.

Joulukuun ensimmäisestä päivästä lähtien voi meistä jokainen jännittää Nelonen Median -televisio-kanavien ääressä, sillä päivittäiset päävoitot arvotaan arvontaohjelmissa. Tämän vuoden päävoittoina on mm. 24 kappaletta Peugeot 206 -henkilöautoa ja Pohjola Vakuutus Oy:n autoturva vuodeksi. Myös Tjäreborgin matkalahjakortti, Unikulman sisustuslahjakortti, polkupyöräpaketti
(4 polkupyörää) tai kodinkonepaketti voi löytyä arvan numerosarjasta.

Pikavoitot, joita ovat esimerkiksi Urheiluopistojen aktiivikurssit, tarjoavat seuraavat opistot: Eerikkilä (Forssa), Kisakallio (Lohja), Kuortane ja Suomen urheiluopisto (Vierumäki). Voittaa voi myös Nintendon Wii -pelipaketin tai sykemittarin ja paljon muuta. Voittoluettelo löytyy Lumilyhty -sivustolta. Voittojen lunastus tapahtuu myös lumilyhty-sivuston kautta.

Mun seura – meidän laji! – videokilpailu

Tämän vuoden arvontaohjelmiin on urheiluseuroilta ja -joukkueilta pyydetty videoita, joissa tuodaan esille kuvaa seuran lajista, kisamatkalta tai vain yleisesti seuran ajatuksia liikunnasta. Videossa olisi hyvä olla jokin tarina, jossa on mukana myös toimintaa. Siinä voi esiintyä yksi tai useampi ihminen. Video on vetoomus nuorten liikunnan hyväksi, eli tavoitteena on herättää tunteita katsojissa.

Kilpailun voittanut urheiluseura tai -joukkue saa palkinnoksi 2 500 euroa. Kilpailuun voi osallistua 19.10.2009 asti ja lisätietoa löytyy Lumilyhty.fi -sivustolta. Tällä hetkellä olemme vastaanottaneet vajaa kymmenen videota ja toivomme saavamme rutkasti lisää, sillä Nelosen kanavilla esitetään kaikkiaan 23 videota, joita näytetään arvontaohjelmissa ja jota julkkisraati arvioi. Julkkisraati koostuu taiteen, urheilun ja viihdemaailman henkilöistä.

Tiesitkö:
• Lumilyhty on merkittävin yksittäinen suomalaisten urheiluseurojen varainhankintakeino. Lumilyhty-arpojen myynti alkaa lokakuun alussa, ja arpa maksaa 5 euroa. Joulukalenteriarvan hinnasta puolet menee suoraan arvan myyneelle urheiluseuralle tai -joukkueelle.
• Arpajaislain mukaiset maksulliset tavara-arpajaiset on varattu Suomessa vain yleishyödyllisille yhteisöille, kuten urheiluseuroille varojen hankkimiseksi yleishyödylliseen tarkoitukseen. Tavara-arpajaiset ovat yhdistysten mahdollisuus hankkia toimintaan varoja.
• SLU helpottaa Lumilyhdyllä urheiluseurojen ja -joukkueiden varainhankintaa hankkimalla arpajaisluvan, maksamalla arpajaisveron sekä toimittamalla voitot ja tilitykset.
• Lumilyhty-arvan voittoina on 1.-24.12.2009 joka päivä Peugeot 206 -henkilöauto ja vuoden Pohjolan autovakuutuksen, Tjäreborgin-matkalahjakortti tai Unikulman-lahjakortti sekä lukuisia muita voittoja pikapelillä.
• Voittonumerot julkaistaan joulukuussa päivittäin Nelosella, Jim:llä ja Urheilukanavalla sekä internetsivulla osoitteessa www.lumilyhty.fi, www.slu.fi ja Nelosen tekstitelevision sivulla 333.

Lisätietoja: Christine Heinonen, christine.heinonen@slu.fi, (09) 3481 2406, 040 750 7779, www.lumilyhty.fi