Satu Mäkelä-Nummela Ampumaurheiluliiton Vuoden ampuja
31.10.2009 klo 12:00

Suomen Ampumaurheiluliitto palkitsi Satu Mäkelä-Nummelan Vuoden ampujana 90-vuotisjuhlassaan Suomen Urheiluopistossa Vierumäellä lauantaina 31. lokakuuta. Vuoden 2009 aikana Satu Mäkelä-Nummela ampui trapin MM-pronssia, sivusi peruskilpailun ME-tulosta 74 kiekkoa ja teki uuden finaalin SE-tuloksen 95 (72+23) kiekkoa.

Ampumaurheiluliitto palkitsi Vuoden valmentajana riistamaalilajien valmentajana toimivan Ville Häyrisen, joka edustaa Luhangan Ampujia. Suomalaiset ovat menestyneet mainiosti liikkuvan maalin MM- ja EM-kilpailussa tänäkin vuonna. Liikkuvan maalin ampujat voittivat yhdeksän hopeaa ja yhden pronssin liikkuvan maalin MM-kilpailussa Suomen Urheiluopistossa elokuun lopussa. Vuoden nuori ampuja on Lounais-Hämeen Ampujien 20-vuotias Vesa Pietarila, joka ampui neljänneksi skeetin MM-kilpailussa ennätyksellään 120 kiekkoa elokuun puolivälissä Mariborissa Sloveniassa. Vuoden yllättäjä on Raseborg Skyttaren Staffan Holmström, joka voitti MM-hopeaa liikkuvan maalin pienoiskiväärin sekajuoksuissa Suomen Urheiluopistolla. Huippuampujien cupkilpailun voitti Raseborg Skyttaren Krister Holmberg.

– Kyllähän se kannustaa, kun oma työ huomioidaan, Satu Mäkelä-Nummela kommentoi valintaansa Vuoden ampujaksi toisen kerran peräkkäin.

Orimattilan Seudun Urheiluampujia edustava 39-vuotias Satu Mäkelä-Nummela pystyi ampumaan hyvän kauden olympiavoittoaan sulatellessaan. Hän paukutti MM-pronssia Slovenian Mariborissa 11. elokuuta olympiavoiton vuosipäivänä. MM-kisassa hän sivusi peruskilpailun ME-tulosta 74 kiekkoa. Kotimaisen kauden päätteeksi hän ampui trapin finaalin SE-tuloksen 95 (72+23) kiekkoa Superfinaalissa Hollolan Hälvälässä 5. syyskuuta.

– Tämä vuosihan meni ihan huipusti. Olisi voinut ajatella, että viime vuoden jälkeen joudun menemään pohjia myöten. Kauden tulostavoitteeni oli 72 kiekkoa, mikä ylittyi kirkkaasti, ja tänäkin vuonna hyvä tulos osui kauden tärkeimpään kisaan. MM-pronssi on minulle kova saavutus. MM-kisat ovat arvoasteikossa heti olympialaisten jälkeen. Aivan loistava vuosi. Hyvä ponnistaa ensi vuoteen, orimattilalainen Mäkelä-Nummela summasi kauttaan.

Satu Mäkelä-Nummela on ainoa suomalaisurheilija, jonka nimissä on olympialajin voimassa oleva maailmanennätys. Hän on vasta kuudes ampuja, joka on onnistunut ampumaan ME-tuloksen olympialajissa. Aiemmat olympialajien ME-ampujat ovat Esa Kervinen (pienoiskiväärin makuu, 598 pistettä, vuonna 1970), Ralf Westerlund (ilmakivääri, 594, 1985), Tapio Säynevirta (ilmakiväärin finaali, 699,1, 1988), Paavo Palokangas (vapaapistooli, 577, 1979) ja Satu Pusila (trapin finaali, 95 kiekkoa, 1998).

– En edes unelmoinut ME-tuloksesta ennen kauden alkua. 72 kiekkoakin oli kova tulostavoite. Mutta kun ammunta osui kohdalleen, niin se vain meni. 74 kiekon ME-tuloksen sivuamista pidän todella hyvänä saavutuksena, kun se on niin pienestä kiinni. Siinä ei saanut karata kuin yksi kiekko. Yhdessä sarjassa saattaa helposti mennä ohi viisi kuusikin kiekkoa.

Satu Mäkelä-Nummela kilpailee trapin maailmancupfinaalissa Pekingissä sunnuntaina. Kisa on Suomen aikaan lauantain ja sunnuntain välisenä yönä. Maailmancupfinaalin myötä Satu Mäkelä-Nummela palaa Pekingin ampumaurheilukeskukseen ensimmäisen kerran olympiavoiton jälkeen.

– Mielenkiintoisinta olisi päästä käymään kisakylässä ja katsoa, miten systeemit ovat muuttuneet. En usko, että ampumaradalla mikään on muuttunut. Kivahan sinne on mennä katsomaan ja fiilistelemään. Viimeksi fiilistely jäi niin lyhyeksi, kun voiton jälkeen alkoi kauhea kieputus, hän totesi.

– Lähden ihan positiivisella mielellä kisaan, vaikka maailmancupfinaali on yleensä ollut minulle vaikea kisa ja olen ollut häntäpäässä.

Ampumaurheilijat alkavat kilvoitella olympiamaapaikoista jo ensi vuonna. Ensimmäiset paikat ovat jaossa Kansainvälisen Ampumaurheiluliiton (ISSF) kaikkien lajien 50. MM-kilpailussa Saksan Münchenissä heinä-elokuun vaihteessa.

– MM-kisaan satsaan. Leireilen kuusi seitsemän viikkoa etelässä ennen ensimmäisiä maailmancupin kilpailuja (huhtikuun puolivälissä Pekingissä). Jos paikan saisi heti MM-kilpailusta, se helpottaisi omaa ammuntaa, Mäkelä-Nummela sanoo.

– Münchenin uudet haulikkoradat ovat aivan messevät paikat ampua. Jo viime keväänä siellä ammuttiin hurjan kovia tuloksia maailmancupissa (voittaja Venäjän Irina Laricheva 92=72+20), vaikka silloin taustat eivät vielä olleet kunnossa.

Ampumaurheiluliiton Vuoden ampujat
1965 Hannele Wirilander