Ampumaurheiluliitto ennätysbudjetilla vuoteen 2010
28.11.2009 klo 12:00

Suomen Ampumaurheiluliiton liittovaltuusto vahvisti yksimielisesti toimintasuunnitelman ja ennätyksellisen 2,1 miljoonan euron talousarvion vuodelle 2010 kokouksessaan Vantaalla lauantaina 28. marraskuuta. Ampumaurheiluliiton talousarvion loppusumma on ensimmäisen kerran yli kaksi miljoonaa euroa. Liittovaltuusto valitsi yksimielisesti kansanedustaja, prikaatikenraali Olli Nepposen jatkamaan liittohallituksen varapuheenjohtaja. Myös erovuorossa olleet hallituksen jäsenet Pia Nybäck, Jukka-Pekka Alanen ja Markku Lainevirta valittiin yksimielisesti uudelle kaksivuotiskaudelle.

Ampumaurheiluliiton vuoden 2010 toimintasuunnitelman pääotsikko on ”Osaamisen varmistamista”. Liitto aikoo varmistaa eri toimijatahojen osaamisen uusituilla ohjaaja-, valmentaja- ja seuratoimijakoulutuksilla. Koulutuksessa pääpaino kohdistuu alue- ja seuratoimijoiden tukemiseen ja kouluttamiseen. Seuratoimijoiden koulutuksen ja kehittämisen rinnalla Ampumaurheiluliitto aloittaa seurojen arvioinnin ja seuraluokittelun tarkoituksenaan auttaa seuroja laadukkaampaan toimintaan.

– Valmisteltava uusi ampuma-aselaki tuonee seuroille lisää velvoitteita ja haasteita. Ampumaurheiluliitto tuleekin keskittymään vuoden 2010 seurojen tukemiseen ja toimijoiden kouluttamiseen niin, että seurat pystyvät vastaamaan lainlaatijan haasteisiin. Vastuullisina ampumaurheilijoina tiedostamme vastuumme aseen käyttäjänä, tunnemme vastuun ympäröivästä luonnosta, tiedostamme ja osaamme käyttää asetta turvallisesti ja vain niille tarkoitetuilla paikoilla eli ampumakeskusten radoilla. Näiden perustaitojen ja -tietojen koulutus tapahtuu uusille tulokkaille yhtenäistetyllä Ampumakortti-koulutuksella. Haasteena toiminnallemme on tämän lisäksi tuleva uusi ampumaratalaki, toteaa toimintasuunnitelman avauspuheenvuorossaan Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Mikko Nordquist.

– Vuoden aikana Ampumaurheiluliitto lanseeraa uuden rekisteriohjelmiston, jonka seurat voivat ottaa käyttöönsä omana jäsenrekisterinään. Rekisteri on jatkossa tarkoitus yhdistää tietokannaksi kilpailujen tulospalveluohjelmiin niin, että urheilija saa nähdä uransa ”yhdellä napin painalluksella” oman tietokoneensa näytöltä.

Ampumaurheiluliiton huippu-urheilutoiminnan keskeisiä teemoja ovat suunnitelmallisuus ja pitkäjänteisyys. Valmennustoiminnan tähtäin on jo vuoden 2012 Lontoon olympia- ja paralympialaisissa. Vuoden 2010 päätavoitteena neljä mitalia ja neljä finaalipaikkaa Kansainvälisen Ampumaurheiluliiton (ISSF) kaikkien lajien MM-kilpailussa Saksan Münchenissä. Ampumaurheiluliitto käynnistää huippuammunnan tutkimus- ja kehittämisohjelman vuosille 2010-2016. Sen keskeisinä tavoitteina ovat nykytilan kartoitus, tutkimus- ja kehittämishankkeiden määrittely sekä huippuvalmennuksen tukeminen ja tehostaminen.

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi , 040 774 6950