Kansallinen surupäivä siirsi ampumaurheilun maailmancupin kilpailuja Pekingissä
21.4.2010 klo 12:00

Kansallinen surupäivä on siirtänyt ampumaurheilun maailmancupin kilpailuja Pekingissä keskiviikkona 21. huhtikuuta. Tälle päivälle aikataulutetut kilpailut ammutaan huomenna torstaina, mikä vuoksi Hanna Etulan ja Marjo Yli-Kiikan osallistuminen pienoiskiväärin asentokilpailuun peruuntunee. Kiinalaiset viettävät surupäivää 14. huhtikuuta tapahtuneen maanjäristyksen uhrien muistolle. Qinghain maakunnassa läntisessä Kiinassa tapahtuneessa järistyksessä kuoli yli 2000 ihmistä.

Maailmancupin Pekingin-kilpailussa piti ampua tänään pienoiskiväärin naisten 3×20 laukauksen kilpailu, ilmapistoolin naisten kilpailu, olympiapistoolin miesten ensimmäinen kilpailupäivä sekä kaksoistrapin miesten kilpailu. Lahden Ampumaseuran Hanna Etulan ja Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseuran Marjo Yli-Kiikan piti kilpailla pienoiskiväärin asentokilpailussa, jonka peruskilpailu on uuden aikataulun mukaan huomenna kello 8-10.15 ja finaali kello 13 paikallista aikaa.

– Hannan ja Marjon paluu Suomeen on suunniteltu alkuperäisen aikataulun mukaan huomiseksi. Jos kone huomenna kello 10.55 lähtee, he matkustavat siinä eivätkä ammu. Toivottavasti näin käy. Muuten voi mennä kauan täällä. Huomenna on lähdössä kotiin muidenkin maiden naisjoukkueita, toteaa Ampumaurheiluliiton kiväärilajien päävalmentaja Juha Hirvi.

– Pienoiskiväärin miesten täysottelun karsinta on peruttu torstaipäivältä ja kaikki pääsevät perjantain kisaan. Matkustan Henkan kanssa lauantaina, jos lento lähtee.

Joensuun Ampujien Henri Häkkinen kilpailee pienoiskiväärin 3×40 laukauksen kilpailussa perjantaina. Alkuperäisen suunnitelman mukaan myös Suomen trap-joukkueen piti kilpailla Pekingissä ja matkustaa kisapaikalle viime maanantaina, mutta lento peruuntui. Satu Mäkelä-Nummelan oli tarkoitus kilpailla trapissa perjantaina. Ari Jokisen, Veli-Matti Matikaisen, Joni Granqvistin ja Juho Hannosen oli tarkoitus kilpailla trapissa perjantaina ja lauantaina.

Katso lisätietoja Kansainvälisen Ampumaurheiluliiton (ISSF) nettisivustolta: http://www.issf-sports.org/news.ashx?newsid=1195.