Ampumaurheilun Grande Finale -viikonloppu avattiin
30.10.2010 klo 12:00

Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Mikko Nordquist avasi kauden päätöstilaisuuden lauantaina Vierumäellä. Kuva: Lassi Palo

Suomen Ampumaurheiluliiton (SAL) kauden päätöstilaisuus Grande Finale eli Vierumäellä järjestettävä vuoden parhaiden palkitsemistilaisuus alkoi lauantaina puheenjohtaja Mikko Nordquistin tervehdyspuheella.

˗ Kun olen katsellut kauden tuloksia, voi sanoa, että menestys oli ihan hyvä. Ja pienellä tuurilla se olisi ollut vieläkin parempi. SAL:lta odotetaan menestystä myös jatkossa, esimerkiksi Lontoon olympialaisissa 2012. Mennyt vuosi on ollut muutoinkin hyvä, sillä liitto tekee plusmerkkisen taloudellisen tuloksen, Nordquist sanoi ja esitti lämpimät kiitokset talkooväelle, joka on ollut aktiivisesti mukana järjestämässä kisoja.

Nordquist ja toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi kehottivat seuraväkeä osallistumaan aktiivisesti myös marraskuun 27. päivänä Vantaalla järjestettävään liittokokoukseen.

˗ Toivon sinne runsasta osanottoa, sillä se on paikka, missä seurat voivat vaikuttaa asioihin, Aarrekivi sanoi.

Aarrekivi kävi läpi keskiviikkona eduskunnassa hyväksytyn aselain yksityiskohtia. Miten tästä eteenpäin, hän tiivisti tilanteen seuraavanlaisesti:
˗ Seuroissa harrastus- ja harjoittelutoiminta ohjatuksi.
˗ Ampumakortti-koulutus käyttöön tulokkaille joko erilliskoulutuksena tai osana ampumaurheilukouluja.
˗ Ampumaurheilukoulut seuroihin myös ruutipuolelle.
˗ Seurat ilmoittavat ohjaajansa ja valmentajansa ampuma-asekouluttajaksi.
˗ Harrastus- ja harjoittelupäiväkirjat käyttöön.

Sekä:
˗ Olosuhteet kuntoon, mihin haetaan tukea ministeriöltä.

Aarrekivi viittasi hallintovaliokuntaan, joka ”edellyttää hallituksen edistävän käytettävissä olevin keinoin riittävän kattavan ampumarataverkoston toteuttamista”.

˗ Meidän on otettava nyt itseämme niskasta kiinni ja laitettava olosuhteet kuntoon, koska meitä siihen velvoitetaan ja annetaan siihen mahdollisuus, toiminnanjohtaja sanoi.

˗ Ja summa summarum: fakta on, että meidän on otettava asiat huomioon ja pystyttävä reagoimaan ja vaikuttamaan. Nyt on meneillään kaikenmaailman keskusteluja dopingista ja urheilun rahoista. Olisiko aika kääntää toiminnan tähtäintä kaikkiaan seurojen ja seuroissa toimivien ihmisten tukemiseen ja auttamiseen, Aarrekivi muistutti ja viittasi syyskuussa järjestetyssä SAL:n tulevaisuusseminaarissa syntyneeseen ajatukseen, jonka voi tiivistää kahteen sanaan: me yhdessä.

Viikonloppu jatkuu lajiparlamenteilla ja lauantai-iltana järjestettävällä Grande Finale -gaalalla, jossa palkitaan vuoden parhaat ampumaurheilijat.