Kauden parhaita palkittiin Grande Finalessa
30.10.2010 klo 12:00

Ampumaurheiluliitto on palkinnut kauden parhaitaan Vierumäellä järjestetyssä Grande Finale -tilaisuudessa. Vuoden ampujan lisäksi tunnustusta saivat monet muutkin vuoden aikana ansioituneet.

Vuoden yllättäjät: Pauliina Frilander ja Juho Kurki
Pauliina Frilander voitti opiskelijoiden MM-kilpailussa pienoiskiväärin makuuasennon kultaa.
Hän ampui nousujohteisesti ja onnistui hyvin kauden tärkeimmissä kilpailuissaan, opiskelijoiden MM-kilpailuissa ja MM-kisoissa. Hän ampui MM-kisoissa pienoiskiväärin makuulla kauden silloisen parhaansa 592, jota paransi vielä opiskelijoiden MM-kisoissa pisteellä.
”Kausi oli vähän kaksijakoinen. Ilmakiväärillä oli kauteen lähtiessä suuret odotukset ja treenit menivät hyvin, mutta siinä loppukaudesta tulokset laskivat. Keskiarvo kuitenkin ihan vähän nousee joka vuosi, vaikka tietysti toivoisi, että sitä tapahtuisi vähän nopeammin. Pienoiskiväärillä näkyy, että tärkeimmällä treenikaudella on ollut pääsykokeisiin lukua.  Siksi tuloskunnon löytäminen menee pitkälle loppukesään”, Frilander sanoi.
Juho Kurki oli ilmakiväärillä MM-kisoissa poikien sarjassa neljäs ja ilma-aseiden EM-kilpailuissa viides.
”Aika hyvin meni koko kausi. Ei tullut mitään oikein huonoja kisoja. Kyllä kausi odotuksia paremmin meni, ilmakiväärin ennätys 599 ja MM-kisojen neljäs sija jäivät parhaiten mieleen. Kouluarvosanana kausi oli siinä ysin paikkeilla”, Kurki sanoi.

Vuoden valmentaja Mauri Röppänen
Mauri Röppänen sai Vuoden valmentaja -palkinnon ansioistaan nuoren kivääriampujan Juho Kurjen, 18, valmentajana.
”Kun Juho aloitti pienenä poikana ammunnan, annoin hänelle joitakin neuvoja. Nyt on noin neljän vuoden ajan tullut katsottua enemmänkin hänen tekemisiään. Juhosta olen sanonut, että hän tekee fyysisestä iästään huolimatta aikamoisia tuloksia.”
Valinta Vuoden valmentajaksi lämmittää 64-vuotiaan Röppäsen mieltä.
”Mukavaahan se on kun huomataan ja tulosta tulee”, hän sanoo.
Röppänen on entinen huippu-urheilija, jonka valmentajaura alkoi tasan kaksikymmentä vuotta sitten.

Vuoden nuori ampuja: Tomi-Pekka Heikkilä
Kymppi -64:ää edustava 20-vuotias Tomi-Pekka Heikkilä kahmi menestystä liikkuvassa maalissa läpi kauden, mikä toi Vuoden nuori ampuja –palkinnon.
”On hieno asia, että muistetaan. Tällaiset tsemppaavat jatkoa ajatellen”, kangasalalainen Heikkilä iloitsi palkinnostaan.
Heikkilän kauden kirkkaimpana kruununa oli poikien MM-kulta pienoiskiväärillä sekajuoksuissa sekä samassa kilpailussa tullut joukkuekulta.  Lisäksi Suomen vahvaan liikkuvan maalin nuorten porukkaan kuuluva Heikkilä saavutti EM-kilpailuissa ilmakiväärillä pronssia sekä normaali- että sekajuoksuissa ja oli MM-kisoissa ilmakiväärillä neljäs. Joukkueessa kultaa tuli myös EM-kilpailuissa ilmakiväärillä sekajuoksuissa.
”Kauden päätavoitteena oli MM-kisa, josta tuli henkilökohtainen kulta. Saavutin kauden päätavoitteen, hyvillä mielin voi kauden lopetella. Kulta ei tullut sillä tavalla yllätyksenä, koska tiesin, että omantasoinen tulos MM-kisoissa voi riittää kultaankin”, Heikkilä sanoo ja iloitsee myös edellisestä kaudesta nousseesta tulostasostaan.

Vuoden kultahippuohjaaja Soini Kallatsa
”Vierastan valmentaja- ja valmennus-sanoja. Lasten ja nuorten kanssa kyse on ohjaamisesta, joka on paljon muutakin kuin ammuntaa, esimerkiksi juttelua koulunkäynnistä”, sanoo Vuoden kultahippuohjaajaksi valittu Soini Kallatsa, 57.
Sodankylän Ampujien ampumakouluvastaavana toimivaa Kallatsaa kehutaan tasapuoliseksi hengenluojaksi ja monipuoliseksi liikunnanharrastajaksi. Valintaperusteluissa todetaan myös, että Kallatsa on lasten suosikki, joka osaa ohjata ja motivoida.
Kallatsalla on viidentoista vuoden kokemus ampumakouluohjaajana, ja hän on muun muassa toiminut seuransa puheenjohtajana vuosina 2002-04. Rooleja on ollut muitakin, sillä Kallatsa on ollut myös seuran varapuheenjohtaja, nuorisopäällikkö ja kilpailuvastaava.

Vuoden kultahippuseura: Haapajärven Ampumaseura
Haapajärven Ampumaseuran puheenjohtaja Erkki Pekkala ei peitellyt tyytyväisyyttään, kun tieto seuran valinnasta Vuoden kultahippuseuraksi tuli.
”Me olimme täällä aivan täpinöissä ja hyvillä mielin, kun kuulimme valinnasta. Kyllä tästä jonkinlaista arvonnousua seuralle tulee, ja se toimii myös kannustimena kaikille mukana oleville”, Pekkala myhäilee.
Haapajärven Ampumaseuran valintaperusteluissa todettiin, että se toimii Haapajärvellä mutta pitää ampumakoulua myös Nivalassa, Reisjärvellä ja Pyhäjärvellä. Se ei ole unohtanut myöskään aikuisia harrastajia, ja se tukee ja kannustaa vammaisampujia, kuuluivat muut perustelut.
Haapajärven Ampumaseura on perustettu vuonna 1957, ja ampumatoimintaa on harrastettu koko ajan eri paikoissa. Aktiivisen toiminnan pääpaino on nykyisin kultahippuikäisissä. Seurassa on 230 jäsentä, joista aikuisjäseniä on 165 ja nuoria 55.

Vuoden kultahippuampuja Armi Häkkinen
Vuoden kultahippuampuja Armi Häkkinen on 11-vuotias ja edustaa Mäntsälän Urheilijoita.
Valintaperustelujen mukaan ”Armi on joukkueessa yhteishengen luoja ja kaikkien kaveri. Aktiivisella harjoittelullaan hän kannustaa muita nuoria ja on reilu kilpakumppani muita kohtaan. Hän on ollut kultahippuammunnoissa mukana jo monen vuoden ajan.”
”Kova harjoittelemaan, ampuu pistoolilla ja kiväärillä. Menestyy hyvin koulussa ja ystävystyy helposti muiden nuorten kanssa.” Sanotaan myös, että omassa seurassaan ”Armi on nuoresta iästään huolimatta esikuvana monille nuorille ampujille”.