Mikko Nordquist jatkaa SAL:n puheenjohtajana
27.11.2010 klo 12:00

Mikko Nordquist valittiin lauantaina SAL:n kokouksessa jatkamaan liiton puheenjohtajana tulevien kahden vuoden ajan.

Suomen Ampumaurheiluliiton (SAL) puheenjohtaja Mikko Nordquist katsoo luottavaisin mielin kohti tulevia vuosia. Menestystä on tullut, valmennustoiminta on kunnossa ja talous tasapainossa ja nuoria ampujia nousee kohti kärkeä. Katson tulevaisuuteen kaikin puolin luottavaisin mielin, Nordquist tiivistää.

Nordquist valittiin lauantaina SAL:n varsinaisessa kokouksessa jatkamaan liiton puheenjohtajana tulevien kahden vuoden ajan.

Puheenjohtajan mieltä lämmittävät suomalaisten hyvät saavutukset heinä-elokuussa Saksan Münchenissä järjestetyissä ISSF:n kaikkien lajien MM-kilpailuissa.

˗ Eivätkä vain mitalit ja Mira Suhosen olympiapaikka, vaan hyvät suoritukset muissakin lajeissa. Hiukan paremmalla onnella menestys olisi ollut vieläkin parempi, mutta hyvä näinkin. Nuorten PM-kilpailuissa ammuttiin hyviä tuloksia, ja Pauliina Frilander voitti opiskelijoiden MM-kultaa komealla tuloksella, Nordquist kehuu ja nostaa esiin myös Vuoden ampujana palkitun Marko Nikon saavutukset siluettiammunnassa.

Lisäksi hän mainitsee practicalin, kasa-ammunnan ja mustaruudin, joiden arvokisoissa tuli myös mitaleja.

Nordquist on tyytyväinen SAL:n hyviin suhteisiin Opetus- ja kulttuuriministeriöön (OKM), joka hänen mukaansa katsoo liittoa ”suopein silmin”. Ampujat ovatkin saavuttaneet 2000-luvun aikana hyviä tuloksia, joka on kokonaisuus, joka on kaiken aa ja oo urheilun jatkuvuuden kannalta, Nordquist arvioi.

Valmennustoiminta on myös kunnossa, ja siksi puheenjohtaja katsookin hyvillä mielin kohti Lontoon olympialaisia 2012. Katsetta on alettu suunnata myös sitä seuraaviin olympialaisiin, jotka järjestetään vuonna 2016 Brasilian Rio de Janeirossa.

˗ Meillä on tulossa hyviä junioreita niin pojissa kuin tytöissäkin.

SAL:n kokouksessa kuultiin myös toiminnanjohtaja Risto Aarrekiven selostus kahdelta edelliseltä vuodelta. Omasta näkökulmastaan katsottuna hän harmitteli muun muassa urheilun juridisoitumista ja talouslamaa. Yksi positiivisista asioista on urheilijoiden menestys.

˗ Muutospaineet ovat valtavat, ja elämme melkoisessa turbulenssissa. Kiitän ymmärtävää ja työntekijöitä tukevaa ja rohkaisevaa hallitusta sekä liittovaltuustoa ja niiden puheenjohtajia, Aarrekivi sanoo.

Vuoden 2011 painopistealueet

SAL:n liittovaltuusto hyväksyi vuoden 2011 toiminta- ja taloussuunnitelman. Valtuuston kokouksessa käsitellyt ensi vuoden painopisteet ovat
˗ SAL-yhteisön kehittäminen kansalaistoiminnasta käsin eli Me yhdessä -hanke
˗ Uuden aselain edellyttämät toimenpiteet
˗ Toimialastrategiat eli nuoriso, harraste ja viestintä
˗ Seuratukihenkilöt ja kilpailupäällikkö
˗ Lontoo 2012 -olympiaprojektin varmistaminen
˗ Your Move -suurtapahtuma touko-kesäkuussa ja ilma-aseiden EM-kilpailut Vierumäellä helmikuussa 2012

SAL:n liittovaltuusto hyväksyi myös liiton ensi vuoden talousarvion, jonka tulopuoli päättyy lukemaan 2 179 000 euroa. Tulokseksi on budjetoitu noin 5000 euroa.