Reilun pelin sanoma kiirii eteenpäin
2.12.2010 klo 12:00

Mäkelänrinteen uintikeskuksessa Helsingissä kisattiin torstaina leikkimielinen viesti puhtaan urheilun ja reilun pelin puolesta.

Uinnin maailmanmestaria Hanna-Maria Seppälää vastaan kauhoi viisi joukkuetta eli kyseessä oli 6×25 metrin viesti. Seppälä ui yksin tuon yhteensä 150 metrin matkan ja voitti ylivoimaisesti.

Seppälää vastaan kauhoivat muun muassa huippu-urheilun muutostyöryhmän johtaja Jukka Pekkala, kansanedustaja Juha Mieto, telinevoimistelija Timo Tuuha ja Ylen urheilutoimittaja Petra Manner.

Tapahtumalla juhlistettiin Suomen Antidopingtoimikunnan (ADT) ja Fazerin Puhtaasti paras -ohjelman kolmannen toimintavuoden käynnistymistä. Mäkelänrinteen uintikeskus oli täynnä opiskelijoita ja valmentajia sekä lajiliittojen ja median edustajia.

˗ Ohjelma on hyvä tapa viestiä puhtaan urheilun ja reilun pelin arvoista sekä huippu-urheilijoille että yhteiskunnalle. Mahtavaa, että olemme saaneet kasaan näin paljon ihmisiä hyvän asian puolesta, kultaisen värisessä uimapuvussa uinut Seppälä sanoi.

Kultainen uimapuku viittaa ohjelman tunnukseen, joka on kultaiset kengännauhat. Ne kiteyttävät puhtaan urheilun sanoman ja ne on ansaittava ja ne ovat merkki sitoutumisesta puhtaaseen urheiluun, sanotaan ohjelmassa. Nauhat saa dopingtestissä tai osallistumisesta antidopingluennolle.

ADT:n pääsihteerin Pirjo Ruudun mukaan Puhtaasti paras -ohjelman seuraavan toimintavuoden aikana kehitetään erityisesti lajiliittojen omaa antidopingtyötä. Ohjelman tähdistön kapteeni, olympiavoittaja Tapio Korjus on tyytyväinen, että ohjelma on saanut ”hienosti ilmaa siipiensä alle”. Ruutu ja Korjus osallistuivat myös viestikisaan.

Puhtaasti paras -ohjelma esittäytyy kansainvälisesti salibandyn MM-kilpailuissa, jotka alkavat lauantaina ja järjestetään Helsingissä ja Vantaalla.

Osana ohjelmaa kerätään vetoomusta puhtaan urheilun puolesta. Tavoitteena on kerätä maailman suurin vetoomus puhtaan urheilun puolesta. Vetoomus luovutetaan Maailman antidopingtoimistolle WADA:lle.

Suomi haastaa myös muut maat kampanjoimaan rehellisen urheilun puolesta.

Vetoomuksen voi allekirjoittaa Puhtaasti paras -ohjelman verkkosivuilla osoitteessa www.puhtaastiparas.fi

Lisää antidopingasiaa on ensi viikolla ilmestyvässä Urheiluampuja-lehdessä 6/2010.