Antti Paananen täydentää huippu-urheilun muutosryhmän
4.2.2011 klo 12:00

Suomen Olympiakomitean hallitus on kokouksessaan 3.2.2011 täydentänyt huippu-urheilun muutosryhmää valitsemalla uudeksi jäseneksi Antti Paanasen, 41. Paananen siirtyy muutosryhmän jäseneksi Lentopalloliiton valmennuspäällikön tehtävistä.

Muutosryhmää vetää Jukka Pekkala, ja muut ryhmän jäsenet ovat Leena Paavolainen, Tapio Korjus ja Mika Kojonkoski.

Työssään Lentopalloliitossa Paananen on vastannut liiton valmennusjärjestelmän kehitystyöstä, valmennuskeskustoiminnasta, valmentajakoulutuksen kehittämisestä ja nuorten ja aikuisten maajoukkuetoiminnasta sekä kansainvälisistä tapahtumista. Paanasella on myös vahva omakohtainen valmennustausta sekä laaja kansainvälinen kosketuspinta lajin sisällä.

– Muutosryhmään haettiin henkilöä, jolla on erinomaista urheilijan polun tuntemusta omasta lajistaan sekä kansainvälisen tason joukkuepalloilusta. Saimme suuren määrän hakemuksia merkittävimpien joukkuepalloilulajien edustajilta, Pekkala kuvaa valintaprosessia.

– Paanasella on vahvat näytöt valmennusjärjestelmän kehittämisestä ja johtamisesta sekä innostunutta otetta suomalaisen huippu-urheilun kehittämiseen, Pekkala sanoo.

– Osaamisen kehittäminen kaikilla tasoille huippu-urheilussa on avainasemassa. Jo tehty valinta keskittyä urheilijan polkuun on oikea. Rinnalle ja esille on nostettava myös valmentajan polku, koska valmentajien rooli paitsi valmentajina myös toimintamallien ja toiminta-ympäristön kehittäjinä on merkittävä. Rakenteisiin kohdistuvat muutokset lähtevät urheilijan polusta ja tarvitsevat alkuun riittävän määrän faktatietoa ja analysointia nykytilanteesta ja historiasta. Sen jälkeen kun tämän työ on tehty ja tavoitteet määritelty, keinojen löytäminen on yksinkertaista. Muutosryhmän haastavimpana työnä näen sen, että pitää osata nähdä ja ajatella riittävän laaja-alaisesti, mutta kuitenkin pystyä pitämään asiat riittävän yksinkertaisina. Loppujen lopuksi huippu-urheilun tekeminen ei ole monimutkaista, Paananen sanoo.