Ilma-aseiden EM-kilpailut avattiin Italian Bresciassa
2.3.2011 klo 12:00

EM-kilpailujen avajaisissa oli katsomo täynnä eli noin tuhat katsojaa. Kuvat: Lassi Palo
Nuoret ampumaurheilijat Anton Aprelev (vas.) ja Jaakko Björkbacka edustivat Suomea avajaisissa.
Brescian EM-kilpailut järjestetään isossa messuhallissa.
Suomen joukkueen johtaja Jari Karinkanta otti keskiviikkona kisapaikalle saapuneita suomalaisia vastaan kilpailupaikalla.

Ilma-aseiden EM-kilpailut avattiin juhlavin menoin keskiviikkona Italian Bresciassa. Tunnin kestäneen avajaisseremonian aikana kuultiin sotilassoittokunnan soittoa, nähtiin modernin tanssin esitys ja nuorten vauhdikas aerobic-esitys sekä kuultiin viralliset avajaissanat.

Avajaisissa Suomen lippua kantoi Jaakko Björkbacka ja kylttiä Anton Aprelev.

˗ Mukava tehtävähän se oli, nuorukaiset hymyilivät avajaisten jälkeen pimenevässä Brescian illassa.

EM-kilpailut avasivat virallisesti Euroopan ampumaurheiluliiton (ESC) puheenjohtaja Vladimir Lisin ja paikallisen järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Tito Süss.

˗ Toivotamme kaikille onnea ja menestystä kisoihin! Ja toivottavasti kaikki viihtyvät Bresciassa, jossa ampumaurheilulla on vahva asema, he sanoivat.

Avajaisia seurasi ”täysi tupa” eli noin tuhat katsojaa. Samassa paikassa ammutaan kisojen finaalit.

Brescian EM-kilpailuihin osallistuu noin 800 urheilijaa 46 maasta. Suomesta kilpailuissa on mukana 23 urheilijaa. Bresciassa ei jaeta olympiapaikkoja Lontoon olympialaisiin 2012. Viimeiset olympiapaikat jaetaan ilma-aseiden EM-kilpailuissa Vierumäellä 14.-20.2.2012. Paikkoja on tuolloin vielä jaossa neljä jokaisessa lajissa eli miesten ilmakiväärissä ja ilmapistoolissa sekä naisten ilmakiväärissä ja ilmapistoolissa. Lontoon olympialaiset järjestetään 27.7.-12.8.2012.

˗ Kaikki on hyvin. Ei muuta kuin kisat käyntiin todenteolla huomenna torstaina, sanoi Suomen joukkueen johtaja Jari Karinkanta Brescian avajaisten päätyttyä.

Kilpailupaikkana toimii iso messukeskus. Suomen joukkueen johto ja urheilijat ovat tyytyväisiä kisapaikkaan, jota he kehuvat auliisti ”älyttömän hienoksi” ja ”hyväksi paikaksi ampua”.

Noin 200 000 asukkaan Brescia sijaitsee 150 kilometrin päässä Milanosta.

Chilen Conceptionissa alkaa torstaina haulikkolajien maailmancup. Suomalaisista kilpailee kaksoistrapissa Simo Köylinen.

Ilma-aseiden EM-kilpailut
Brescia, Italia 1.-7.3.

To 3.3.
Klo 9.30 Liikkuva maali/miehet ja pojat, normaalijuoksujen 30 ls:n hitaat juoksut (Miehet: Tomi-Pekka Heikkilä, Krister Holmberg; Pojat: Sami Heikkilä, Jani Suoranta, Mika Heikkilä)