Kai Jahnsson tähtäsi Suomen kolmannen olympiamaapaikan Fort Benningissä
17.5.2011 klo 12:00

Kai Jahnsson kuvattuna ilma-aseiden SM-kilpailuissa Vierumäellä maaliskuussa. Kuva: Nina Paloheimo

Suomen Kai Jahnsson sijoittui upeasti viidenneksi miesten ilmapistoolissa tiistaina Yhdysvaltain Fort Benningissä jatkuneessa kauden viidennessä Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) maailmancupissa. Samalla hän varmisti Suomelle maapaikan Lontoossa ensi vuonna järjestettäviin kesäolympialaisiin. Se on Suomen kolmas maapaikka Lontooseen.

Myöhään tiistaina Suomen aikaa ammutussa miesten ilmapistoolin finaalissa Kai Jahnsson ampui tuloksen 684,1 (584+100,1). Teemu Tiainen ampui 574 ja sijoittui 44:nneksi.

Helsinkiläinen Jahnsson, 46, edustaa Poliisien Ampumaseuraa. Hän työskentelee Rajavartiolaitoksessa pintapelastajana. Kolme vuotta sitten järjestetyissä Pekingin olympialaisissa Jahnsson oli ilmapistoolissa 29:s ja 50m pistoolissa 21:s. Viime maaliskuussa Italian Bresciassa järjestetyissä ilma-aseiden EM-kilpailuissa hän sijoittui ilmapistoolissa 16:nneksi.

– Minulla ei ollut tietoa olympiamaapaikasta. Kun (pistoolilajien päävalmentaja) Matthias Hahn siitä puhui, en ollut uskoa sitä kolmannellakaan kerralla! Finaalissa alku oli tutinaa ja hakemista, mutta loppu meni hyvin. Tuloksenikin oli hyvä, Jahnsson kertoi.

Jahnsson oli ensimmäisen kerran ilma-aseiden maailmancupin finaalissa.

– Olen tietysti tyytyväinen. Ennen kilpailua keskustelin Matthiaksen kanssa miten kilpailu vietäisiin läpi. Sain kaiken kulkemaan kuten pitikin eli keskityin koko ajan perusasioihin. Ajatukseni pysyi kasassa, ja sain vietyä kilpailun hyvin läpi.

Ennen Jahnssonia Suomen olympiamaapaikat Lontooseen 2012 olivat saavuttaneet Mira Suhonen ja Satu Mäkelä-Nummela. Ensimmäisen ampui Suhonen ilmapistoolissa viime vuoden elokuussa Saksan Münchenissä järjestetyissä MM-kilpailuissa. Huhtikuussa Pekingissä järjestetyn haulikkolajien maailmancupin parasta antia suomalaisittain oli Mäkelä-Nummelan naisten trapissa saavuttama maapaikka.

Suomen Ampumaurheiluliiton (SAL) valmennuksen johtaja Jari Karinkanta uskoo siihen, että 8-9 maapaikan tavoite Lontooseen toteutuu.

– Aikataulussa mennään, hän myhäili myöhään tiistai-iltana.

Lisäksi Minna Leinonen voitti toukokuun 8. päivänä Espanjan Alicantessa vammaisampumaurheilun maailmancupissa ilmakiväärin R5-kilpailun ja saavutti siten maapaikan ensi vuoden Lontoon paralympialaisiin.

Marjo Yli-Kiikka ja Hanna Etula olivat Fort Benningissä mukana naisten pienoiskiväärin 3×20 laukauksen kilpailussa. Lahden Ampumaseuraa edustava Etula oli kaksikosta parempi sijoittuen 20:nneksi. Hänen tuloksensa oli 580. Makuulta hän ampui 197, pystystä 194 ja polvelta 189. Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseuran Yli-Kiikka tähtäsi tuloksen 578 (makuu 199, pysty 189, polvi 190), joka oikeutti 27. sijaan.

Suomen Ampumaurheiluliiton kiväärilajien päävalmentaja Juha Hirvi luonnehti naisten asentokilpailua kovatasoiseksi, vaikka olosuhteet olivat haastavat.

– Kärki ei ollut ihan huippu, mutta kaksikymmentä ampujaa ylitti tänään 580:n rajan. Etulalla oli hyvä kilpailu varsinkin pystyn osalta. Polviasento on selvästi parempaa kuin aiemmin tänä vuonna. Hän sai pitkästä aikaa rikki 580, mikä oli hieno suoritus, Hirvi sanoi.

Yli-Kiikka ei sen sijaan saanut Hirven mukaan ihan ”parasta iskua päälle”, ja tulos jäi alle odotusten.

– Eväitä on paljon parempaan, kun taas uskaltaa heittäytyä rennommin kisaan mukaan, Hirvi sanoi.

Georgian osavaltiossa sijaitsevassa Fort Benningissä kilpailee runsaat 600 urheilijaa kivääri- ja pistoolilajien maailmancupissa. Osallistuvia maita on 70. Fort Benningissä kilpailtavissa kymmenessä lajissa on jaossa 24 maapaikkaa ensi vuonna Lontoossa järjestettäviin olympialaisiin. Maailmancupiin osallistuu kymmenen suomalaista ampumaurheilijaa.

Fort Benningin maailmancup jatkuu ensi sunnuntaihin eli toukokuun 22. päivään asti. Keskiviikkona ammutaan naisten 25m pistoolikilpailu.

ISSF:n kivääri- ja pistoolilajien maailmancup 16.-22.5.
Fort Benning, Yhdysvallat

Tulokset ti 17.5.

Miesten 10m ilmapistooli 60 ls + 10 ls finaali: 1) Leonid Eovkim Venäjä 689,2 (585+104,2), 2) Joao Costa Portugali 687,8 (587+100,8), 3) Brian Beaman USA 686,6 (586+100,6), 4) Walter Lapeyre Ranska 684,3 (583+101,3), 5) Kai Jahnsson Suomi 684,1 (584+100,1), 6) Andrija Zlatic SRB 682,6 (584+98,6), 7) Tian Zhang Kiina 681,6 (585+96,6), 8) Florian Schmidt Saksa 679,8 (583+96,8), … 44) Teemu Tiainen Suomi 574.

Naisten 50m pienoiskivääri 3×20 ls +10 ls finaali: 1) Jamie Beyerle USA 683,2 (585+98,2), 2) Eva Friedel Saksa 683,1 (587+96,1), 3) Peijing Li Kiina 683,0 (586+97,0), 4) Annik Marguet Sveitsi 682,5 (588+94,5), 5) Dariya Sharipova Ukraina 682,3 (583+99,3), 6) Andrea Arsovic Serbia 680,1 (584+96,1), 7) Stine Nielsen Tanska 679,5 (583+96,5), 8) Anzela Voronova Viro 676,6 (583+93,6), … 20) Hanna Etula Suomi 580, … 27) Marjo Yli-Kiikka Suomi 578.

Lisää tietoa kilpailuista löydät täältä.