Ritva Karri urheilupistoolin 17:s Fort Benningin maailmancupissa
18.5.2011 klo 12:00

Ritva Karri oli 17:s naisten 25m pistoolissa keskiviikkona Yhdysvaltain Fort Benningissä jatkuneessa kauden viidennessä Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) maailmancupissa.

Myöhään keskiviikkona Suomen aikaa ammutussa urheilupistoolin kilpailussa Ritva Karri ampui tuloksen 580 (291+289). Kokkolan Metsästys- ja Ampumaseuraa edustava Karri oli tyytyväinen suoritukseensa.

– Se oli ihan hyvä kilpailu. Ensimmäinen osa oli tosi hyvää ammuntaa ja hyvää suorittamista. Toisessa minulta menivät ”pasmat” hetkeksi vähän sekaisin, ja sen seurauksena meni pari pistettä hukkaan. Olen kuitenkin tyytyväinen tulokseeni. Seuraavan kerran pääsen yrittämään 585:n tulosta kesäkuussa Münchenin maailmancupissa, Karri sanoi.

Suomen toinen edustaja kilpailussa oli Karoliina Helle. Salon Seudun Ampujien urheilija ampui tuloksen 536, joka oikeutti vasta 76. sijaan.

Kilpailun voittaneen kiinalaisen Ying Chenin tulos 796,7 (591+205,7) sivuaa finaalin jälkeistä ME:tä.

Henri Häkkinen ja Juho Kurki olivat keskiviikkona mukana miesten pienoiskiväärin 3×40 laukauksen karsinnassa. Ampumaurheiluliiton kiväärilajien päävalmentajan Juha Hirven mukaan Kurki ampui hienosti (1166).

– Se oli pääosin tosi hyvää rentoa toimintaa, mutta parantamisen varaa jäi. Jännitys vähän vaivaa ajoittain, Hirvi sanoi.

Hänen mukaansa Häkkinen (1159) ampui hyvin lukuun ottamatta makuun ja pystyn pieniä heikkoja hetkiä.

Suomalaiskaksikko nähdään torstaina ammuttavassa kilpailussa.

Suomella on nyt kolme maapaikkaa Lontoossa ensi vuonna järjestettäviin olympialaisiin. Kai Jahnsson saavutti paikan tiistaina miesten ilmapistoolissa, ja ennen häntä olympiamaapaikat olivat saavuttaneet Mira Suhonen ja Satu Mäkelä-Nummela. Suhonen sai paikan ilmapistoolissa viime vuoden elokuussa Saksan Münchenissä järjestetyissä MM-kilpailuissa, ja huhtikuussa Pekingissä järjestetyn haulikkolajien maailmancupin parasta antia suomalaisittain oli Mäkelä-Nummelan naisten trapissa saavuttama maapaikka.

Suomen Ampumaurheiluliiton (SAL) valmennuksen johtaja Jari Karinkanta uskoo siihen, että 8-9 maapaikan tavoite Lontooseen toteutuu. Aikataulussa mennään, hän myhäili tyytyväisenä Jahnssonin maapaikan varmistuttua.

Lisäksi Minna Leinonen voitti toukokuun 8. päivänä Espanjan Alicantessa vammaisampumaurheilun maailmancupissa ilmakiväärin R5-kilpailun ja saavutti siten maapaikan ensi vuoden Lontoon paralympialaisiin.

Georgian osavaltiossa sijaitsevassa Fort Benningissä kilpailee runsaat 600 urheilijaa kivääri- ja pistoolilajien maailmancupissa. Osallistuvia maita on 70. Fort Benningissä kilpailtavissa kymmenessä lajissa on jaossa 24 maapaikkaa ensi vuonna Lontoossa järjestettäviin olympialaisiin. Maailmancupiin osallistuu kymmenen suomalaista ampumaurheilijaa.

Fort Benningin maailmancup jatkuu sunnuntaihin eli toukokuun 22. päivään asti. Torstaina ammutaan miesten pienoiskiväärin 3×40 laukauksen kilpailu.

ISSF:n kivääri- ja pistoolilajien maailmancup 16.-22.5.
Fort Benning, Yhdysvallat

Tuloksia to 18.5.
Naisten 25m urheilupistooli 60 ls + 20 ls finaali: 1) Ying Chen Kiina 796,7 (591+205,7) sivuaa finaalin jälkeistä ME:tä, 2) Gundegmaa Otryad Mongolia 789,7 (582+204,8), 3) Rahi Sarnobat Intia 789,7 (582+207,7), 4) Yan Liu Kiina 788,9 (584+204,9), 5) Olena Kostevitsh Ukraina 788,8 (584+204,8), 6) Lenka Maruskova Tshekki 787,3 (585+202,3), 7) Anisa Sayyed Intia 787,0 (583+199,7), 8) Anna Mastjanina Venäjä 782,7 (583+199,7), … 17) Ritva Karri Suomi 580, … 76) Karoliina Helle Suomi 536.

Lisää tietoa kilpailuista löydät täältä.