Marko Talvitie 32:s Fort Benningin maailmancupissa
21.5.2011 klo 12:00

Suomen Marko Talvitie sijoittui 32:nneksi miesten olympiapistoolissa lauantaina Yhdysvaltain Fort Benningissä jatkuneessa maailmancupissa.

Lehtimäen Ampujia edustava Marko Talvitie ampui tuloksen 570 (285+285). Kilpailun voitti Saksan Christian Reitz.

– Monenlaista suoritusta mahtui 72 ”sekkaan”, eikä 570 ole mikään tulos, hän sanoi kilpailun päätyttyä ja käytti sarjoja kommentoidessaan sellaisia sanoja kuin ”periaatteessa ok”, ”huonoa tuuria” ja ”käsittämätöntä tuhertamista”.

Talvitie ei nauttinut Fort Benningin kuumista olosuhteista. 34 lämpöastetta jotain sellaista, mistä ei ampuessa nauti, hän sanoi. Miehellä pitää kiirettä tulevien kuukausien aikana. On töitä, leirejä ja kilpailuja; juhannuksen jälkeen seuraava ampumaurheilusta vapaa viikonloppu on syyskuussa.

– Haluja tähän hommaan on, ja vielä on olympiamaapaikkoja jaossa, Talvitie sanoi.

Lauantaina ammuttiin myös miesten pienoiskiväärin makuuasennon karsinta. Joensuun Ampujien Henri Häkkisen tulos oli 584 ja Kankaanpään Ampujien Juho Kurjen 594. Kurki pääsi sunnuntaiseen kilpailuun, mutta Häkkinen ei.

– Juho ampui tänään ok, vaikka mikään huippupäivä ei ollutkaan. Parin päivän ajan ollut kolmenkymmenen asteen kuumuus taitaa vetää olon löysäksi, Ampumaurheiluliiton kiväärilajien päävalmentaja Juha Hirvi kertoi.

– ”Henkalla” on ehkä vähän samaa vaivaa. Hän ei saanut alussa mitään tolkkua ja ”tatsia” hommaan.

Häkkisen sarja oli 95+97+97+98+100+97. Erät olivat hyvin erilaiset olosuhteiltaan, sillä tuuli heräsi toisen erän alussa.

– Karsintaraja ekassa oli 593 ja toisessa 588, Hirvi kertoi.

Miesten vapaapistoolin karsinnassa Poliisien Ampumaseuran Kai Jahnsson tähtäsi tuloksen 548. Tiistaina hän sijoittui viidenneksi ilmapistoolissa ja saavutti Suomelle olympiamaapaikan.

– Kyllä pukkasi Pohjolan miehelle hellettä! Asteita oli 34 eli ehkä pikkaisen liikaa. Kisa sujui paremmin kuin uskoin. Hyvin tuli kymppejä, joita sitten verotti joka sarjassa joku huono laukaus. Tämänkin kisan osalta tuli todettua hyvän valmentajan läsnäolon tarpeellisuus. Pientä vaille, josta on hyvä jatkaa ihan hyvillä mielin nyt kun kauden ensimmäinen ulkokisa on ohi, Jahnsson sanoi.

Kauden viides Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) maailmancup Fort Benningissä päättyy sunnuntaina. Georgian osavaltiossa sijaitsevassa Fort Benningissä on kilpaillut runsaat 600 urheilijaa kivääri- ja pistoolilajien maailmancupissa. Osallistuvia maita on 70. Kymmenessä lajissa on ollut jaossa 24 maapaikkaa ensi vuonna Lontoossa järjestettäviin olympialaisiin. Maailmancupiin on osallistunut kymmenen suomalaista ampumaurheilijaa.

Suomella on kolme maapaikkaa Lontoossa vuonna 2012 järjestettäviin olympialaisiin. Kai Jahnsson saavutti paikan viime tiistaina miesten ilmapistoolissa, ja ennen häntä olympiamaapaikat olivat saavuttaneet Mira Suhonen (ilmapistooli) ja Satu Mäkelä-Nummela (trap). Suhonen sai paikan viime vuoden elokuussa Saksan Münchenissä järjestetyissä MM-kilpailuissa ja Mäkelä-Nummela huhtikuussa Pekingissä järjestetyssä haulikkolajien maailmancupissa.

Suomen Ampumaurheiluliiton (SAL) valmennuksen johtaja Jari Karinkanta uskoo siihen, että 8-9 maapaikan tavoite Lontooseen toteutuu. Lisäksi Minna Leinonen voitti toukokuun alussa Espanjan Alicantessa vammaisampumaurheilun maailmancupissa ilmakiväärin R5-kilpailun ja saavutti siten maapaikan Lontoon paralympialaisiin 2012.

ISSF:n kivääri- ja pistoolilajien maailmancup 16.-22.5.
Fort Benning, Yhdysvallat

Tulokset la 21.5.

Miesten 25m olympiapistooli 60 ls + finaali: 1) Christian Reitz Saksa 29/uusinta 4 (584), 2) Vijay Kumar Intia 29/1 (584), 3) Feng Ding Kiina 24 (589)), 4) Leuris Pupo Kuuba 20 (585), 5) Daeyoong Kim Etelä-Korea 16 (583), 6) Josef Fiala Tshekki 10 (583), … 32) Marko Talvitie Suomi 570.

Lisää tietoa kilpailuista löydät täältä.