Kasa-ammunnan MM-kilpailuissa kymmenen uutta ME:tä ja kolme SE:tä
1.9.2011 klo 12:00

Ranskan Volmerange-les-Minesissä käytiin 23.- 27. elokuuta järjestyksessään yhdennettoista kasa-ammunnan MM-kilpailut. Kilpailut järjestetään joka toinen vuosi. Osanottajia oli 158 ja joukkueita 36 yhteensä 21 maasta. Kilpailut olivat kovatasoiset, sillä niissä tehtiin kymmenen maailmanennätystä ja Suomen ennätyksiäkin kolme.

Avausmatkan (kevyt luokka 100 m) 5×5 lks:ta maailmanmestariksi ampui kanadalainen Vera Carter. Suomalaisista Ben Nylund oli 12:s. LV200 m:n maailmanmestari on yhdysvaltalainen Mike Ratigan. Ranskan Carlos Pacheco ampui uuden viiden laukauksen maailmanennätyksen 2,27 mm. Suomalaisista Jari Ollila oli 20:s.

Kevyen luokan LV100+200 m yhteistuloksen maailmanmestari on yhdysvaltalainen Mike Ratigan uudella ME:llä 4,92 mm. Suomalaisista parhaimmat olivat Sune Abrahamsson (18:s) ja Ben Nylund (19:s).

Raskaan luokan 100 m:n maailmanmestari on yhdysvaltalainen Jack Neary uudella ME:llä 4,064 mm. Kilpailun paras Suomen edustaja oli Fabian Wallin, joka oli kuudes tuloksella 4,808 mm. Tulos on uusi SE.. HV200 m:n matkan maailmanmestari on yhdysvaltalainen Tony Boyer, ja hänen maanmiehensä Larry Da Costa ampui uuden yksittäisen viiden laukauksen kasan ME:n 4,21 mm. Seppo Kesänen oli kyseisen kilpailumatkan neljäs ja samalla paransi 5×5 lks:n yhteistuloksen SE:tä 54,88 mm:iin.

Raskaan luokan HV100+200 m yhteistuloksissa maailmanmestari on yhdysvaltalainen Gene Bukys uudella ME:llä 4,786 mm. Paras suomalainen oli Fabian Wallin, joka sijoittui 13:nneksi.

Kevyen ja raskaan luokan 100+200 m:n matkojen yhteistulosten maailmanmestari on yhdysvaltalainen Gene Bukys uudella ME:llä 5,386 mm. Paras suomalainen oli Fabian Wallin, joka oli 13:s tuloksellaan 6,504 mm.  Myös tämä on uusi Suomen ennätys.

Raskaan luokan 200 m:n 5×10 laukauksen maailmanmestari on kanadalainen Bill Mitchell, joka samalla ampui yksittäisen kymmenen laukauksen kasan ME:n (10,07 mm). Marko Rautelin oli kyseisen kilpailuluokan kymmenes.

Lisäksi joukkuekilpailujen maailmanmestariksi ampui Yhdysvaltain joukkue. Suomi oli yhdeksäs. Joukkuekilpailussa ammuttiin yhteensä kolme uutta maailmanennätystä.

Oheisissa liitteissä MM-kilpailujen tulokset.