Pentti Linnosvuo urheilun kunniagalleriaan
17.1.2012 klo 12:00

Kaksinkertainen ammunnan olympiavoittaja Pentti Linnosvuo nimettiin eilen järjestetyssä Urheilugaalassa Suomen Urheilun kunniagalleriaan.

Suomen urheilun Hall of Fame -lautakunta täydensi 33-jäsenistä kunniagalleriaa neljällä uudella urheilusankarilla. Painonnoston ainoa suomalainen olympiavoittaja Kaarlo Kangasniemi, soudun kolminkertainen olympiakultamitalisti Pertti Karppinen ja hiihdon kahdeksankertainen arvokisamitalisti Siiri Rantanen sekä vuonna 2010 edesmennyt Linnosvuo nimettiin Suomen Urheilugaalassa arvoistensa joukkoon.

Hall of Fame aloitti toimintansa vuoden 2010 Urheilugaalassa esittelemällä 30 edesmennyttä suuruutta. Viime vuonna Hall of Fame sai tähdistöönsä ensimmäiset elävät legendat (Marja-Liisa Kirvesniemi, Jari Kurri ja Lasse Virén).

Hall of Fame saa myös jatkossa täydennystä vuosittain järjestettävän Urheilugaalan yhteydessä. Uusien sankareiden valinnan tekee Suomen Urheilumuseosäätiön perustama raati. Kunniagalleriaan voidaan nimetä henkilöitä, jotka ovat kuuluneet lajissaan maailman eliittiin tai heillä on ollut muuten poikkeuksellinen merkitys urheilun historiassa.

Linnosvuo kuoli pitkällisen sairauden murtamana vuoden 2010 heinäkuussa. Kuollessaan hän oli 77-vuotias. Vaasassa syntynyt Linnosvuo edusti Suomea viisissä olympialaisissa ja on menestynein suomalainen ampumaurheilija olympiatasolla. Hän voitti vapaapistoolin olympiakultaa Melbournessa 1956 ja olympiapistoolin kultaa Tokiossa 1964. Hopeaa hän saavutti olympiapistoolissa Roomassa 1960. Linnosvuo osallistui myös Helsingin 1952 olympialaisiin, joissa hän sijoittui kuvioammunnassa viidenneksi.

Linnosvuo toimi urheilu-uransa aikana myös valmentajana ulkomailla. Seuratoiminnassa hän oli mukana aktiivisesti johtaen usean vuoden ajan SAL:n vanhinta ampumaurheiluseuraa Suomen Metsästysyhdistystä.

Linnosvuolle myönnettiin Suomen liikuntakulttuurin ja urheilun suuri ansioristi vuonna 1998.