Viisi suomalaista maailmancupin avaukseen Yhdysvaltoihin
19.3.2012 klo 12:00

Tucsonin maailmancupiin osallistuva Lauri Leskinen oli mukana myös viime elokuussa Belgradissa järjestetyissä EM-kilpailuissa. Kuva: Lassi Palo

Ampumaurheiluliitto (SAL) on nimennyt viisi ampujaa kauden ensimmäiseen maailmancupiin, joka järjestetään Yhdysvalloissa. Arizonan osavaltiossa sijaitsevassa Tucsonissa kilpailevat skeet-ampujat Lauri Leskinen, Heikki Meriluoto, Oskari Kössi, Teemu Vähämäki ja Marjut Heinonen.

Kauden ensimmäiseen eli ensi viikonvaihteessa alkavaan Kansainvälisen ampumaurheiluliiton ISSF:n maailmancupiin Yhdysvaltain Tucsoniin lähtee viisi suomalaista skeet-ampujaa. Kaikki suomalaiset ovat tositoimissa heti ensimmäisenä kilpailupäivänä eli sunnuntaina (25.3.), jolloin kilpaillaan naisten skeet ja miesten skeetin ensimmäinen kisapäivä. Miesten skeetin toinen kilpailupäivä on maanantai, jolloin ammutaan myös finaali.

Tucsonissa kilpailee noin 250 haulikkoampujaa. Osallistuvia maita on 43. Tucson isännöi ensimmäisen kerran ISSF:n maailmancupin kilpailua.

Tucsonin jälkeen ovat vuorossa Lontoon, Lonaton, Milanon ja Münchenin maailmancupit, joissa Suomella on isot joukkueet. Heinä-elokuussa järjestettäviin Lontoon olympialaisiin on valittu neljä suomalaista ampumaurheilijaa. He ovat Kai Jahnsson (pistooli), Satu Mäkelä-Nummela (haulikko/trap), Mira Suhonen (ilmapistooli) ja Marjo Yli-Kiikka (kivääri).

SAL:n valmennuksen johtaja Jari Karinkanta ei näe yhtään syytä, miksi suomalaiset eivät voisi menestyä Lontoon olympialaisissa.

– Fiiliksen pitää välittyä kilpailujen ja harjoitusten kautta, ja on vain keskityttävä omaan tekemiseensä, jolloin kaiken muun pitää olla toissijaista. Ennen kuin yhtään laukausta on ammuttu, 390 ampumaurheilijaa on mitalikannassa kiinni, Karinkanta viittaa lajin osanottajamäärään olympialaisissa.

– Lontoossa odottaa neljän vuoden huipennus, jolloin ulosmitataan se, mitä olympiadin aikana on tehty. Kovat kisat ovat tulossa, ja tulostaso on varmasti raudanluja. Meidän on oltava valmiina ja tehtävä kisoja ennen paljon töitä. Itseluottamuksen pitää olla kohdallaan ennen h-hetkeä, Karinkanta painottaa.

Karinkannan mukaan 17.-29. huhtikuuta järjestettävä Lontoon maailmancup on ”tosi tärkeä kisa” kaikille, koska siellä pääsee tutustumaan ensimmäisen kerran olympiapaikkoihin.

– Olympialaisiin jo valitun nelikon ei esikisojen jälkeen tarvitse ihmetellä millaisiin olosuhteisiin he ovat menossa, ja nuoret ampujat saavat arvokasta oppia olympialaisten paikoista ja radoista. Sitten vaan töitä tekemään Rio de Janeirossa vuonna 2016 järjestettäviä kisoja varten, Karinkanta kannustaa.

Haulikon EM-kisajoukkue valitaan jo ennen Lontoon maailmancupia eli huhtikuun 17. päivään mennessä.

– Kyprokselle lähtee kilpailukykyinen joukkue, johon nimettävillä on ollut kevään ajan oikea ”suhdanne”. Mäkelä-Nummelaa lukuun ottamatta se on haulikkoampujien kauden päätavoite.

Karinkanta painottaa myös sitä, ettei yksikään kauden kansainvälinen kilpailu ole merkityksetön, koska niissä näkee missä suomalaisten taso tänä vuonna on.

– Huhti- ja toukokuu ovat tärkeitä mittareita myös siksi, että ne antavat suuntaa Lontoon jälkeen alkavalle uudelle olympiadille. Vähän outoa sen sijaan on se, että Lontoota lukuun ottamatta kauden huipentumat ajoittuvat kevään muutamalle viikolle eli melko lyhyelle ajanjaksolle, hän sanoo.

Lontoon paralympialaisten ampumaurheiluun Suomella on kaksi maapaikkaa. Suomen joukkue nimetään 2. heinäkuuta.

Haulikkolajien maailmancup
Tucson, Yhdysvallat 23.3.-1.4.

Suomen joukkue
Miehet
Lauri Leskinen, Sibbo Skyttegille (skeet)
Heikki Meriluoto, Oulun Seudun Haulikkoampujat (skeet)
Oskari Kössi, Sibbo Skyttegille (skeet)
Teemu Vähämäki, Oulun Seudun Haulikkoampujat (skeet/mqs-ampuja)

Naiset
Marjut Heinonen, Oulun Seudun Haulikkoampujat (skeet)

Kansainvälisiä kilpailuja 2012

Olympialaiset: Lontoo, Iso-Britannia 27.7.-12.8.
Paralympialaiset: Lontoo, Iso-Britannia 29.8.-9.9.

MM-kilpailut
Liikkuva maali (Tukholma, Ruotsi) 2.-10.6.

EM-kilpailut
Haulikko (Larnaka, Kypros) 17.-26.5.
Luotilajit, nuoret (Bologna, Italia) 10.-15.7.

Maailmancup

Haulikko
Tucson, Yhdysvallat 23.3.-1.4.
Lontoo, Iso-Britannia 17.-29.4.
Lonato, Italia 1.-8.5.

Kivääri ja pistooli
Lontoo, Iso-Britannia 17.-29.4.
Milano, Italia 13.-20.5.
München, Saksa 20.-27.5.

Lisää tietoa Tucsonin maailmancupista löydät täältä. Finaaleja voi seurata tämän linkin kautta.