Vuoden LiiKe-palkinto Liikuntaystäville
21.3.2012 klo 12:00

Liikunnan kehitysyhteistyö LiiKe ry on palkinnut Vuoden LiiKe -palkinnolla Liikuntaystävä-hankkeessa mukana olleet 42 lajiliittoa. Ampumaurheiluliitto on ollut hankkeessa mukana usean vuoden ajan.

LiiKe palkitsee vuosittain yhteisön, tahon tai henkilön, joka on osallistunut merkittävästi liikunnan ja kehityksen tukemiseen. Vuoden 2011 palkinto päätettiin LiiKen hallituksen toimesta jakaa Liikuntaystävä-hankkeessa mukana olleille järjestöille, jotka ovat tukeneet tansanialaisia ystävyyskoulujaan vuodesta 2004 lähtien ja ovat edesauttaneet liikunnan palaamista oppiaineeksi tansanialaisissa kouluissa. Vuosina 2001-06 liikunta ei ollut tansanialaisissa kouluissa oppiaineena, mutta pitkän kehitysyhteistyön jälkeen liikuntaa voi nykyisin opiskella alakoulusta lukioon saakka.

LiiKen mukaan liikuntaystävät ovat ”merkittävästi auttaneet LiiKen toiminnan aloittamisessa ja ovat myös tukeneet LiiKen kautta ystävyyskoulujaan Tansaniassa mittavalla määrällä liikuntavälineitä ja -tietoutta”. Liikuntaystävät ovat samalla levittäneet Suomessa ja maailmalla tietoa liikunnan merkityksestä ”kehityksen katalysaattorina kehitysmaissa”.

Liikuntaystävien palkintojenjakoseminaari järjestettiin tiistaina SLU-talossa Helsingissä.