Kuopio-halli täyttyi lauantaina tulevaisuuden ampumaurheilulupauksista
24.3.2012 klo 12:00

Kisat käynnissä.
Strategianeuvottelut
Autolehden kanssa on hyvä rentoutua välillä
Sami ja Essi Heiskanen. Sami ampui lauantaina täydet 300.
Tarkkailija
SAL:n hallituksen jäsen Mikko Taussi avasi Kultahippufinaalit
EM-kisoista tutu Kuti-maskotrti otti halaukseensa Ylä-Vuoksen Ampujien Katariina, Kiia ja Konsta Hokkasen
Kisatunnelmissa
Keskittyminen on olennainen osa kilpialusuoritusta
Vertti Sipponen valmistautuu kisaan.
Heikki Romppanen neuvoi uusia ampumaurheilijanalkuja SAL:n haulikkosimulaattoripisteessä

Kuopio-hallissa 24.-25.3 järjestettävän lasten ja nuorten ampumaurheilutapahtuman Kultahippufinaalien ensimmäinen kisapäivä käytiin tänään iloisissa ja vauhdikkaissa merkeissä. Kuopioon on saapunut 306 junioria ja yhteensä viikonlopun aikana ammutaan jopa 380 starttia. Sunnuntain joukkuekisassa kilpailee 95 kolmehenkistä joukkuetta ympäri Suomen. Lauantaina Kuopio-hallissa nähtiin hyväntuulisia harrastajia sekä hienoja kisasuorituksia ja tietysti myös ylpeitä vanhempia ja valmentajia.

Mikko Taussi: Tulevaisuuden Häkkisiä löytyy vahvasta harrastepohjasta

Kultahippufinaalien avajaisissa puhunut Suomen Ampumaurheiluliiton hallituksen jäsen Mikko Taussi korosti, että ilman hyvin organisoitua ja sydämellä hoidettua vahvaa harrastustoimintaa ei olisi tulevaisuuden Häkkisiä ja Mäkelä-Nummeloita. Taussi kuvasi kultahipputoimintaa ”keväiseksi puroksi” liiton valmennustoiminnalle. Hän muistutti puheessaan, että Suomen Ampumaurheiluliiton on jatkossakin kiinnitettävä huomiota nuorten hyvinvointiin ja ehkäistävä aktiivisella harrastetoiminnalla nuorten syrjäytymistä.

Taussi painotti, että nyt olympialaisiin valmistautuvat ampumaurheilijamme ovat maailman parhaiden joukossa tinkimättömän harjoittelun ja lajille omistautumisen vuoksi. Hän totesi, että näissä finaaleissa menestyminen on monelle suhteutettuna samanlainen tavoite kuin kokeneempien ampujien unelma olympiamitalista.

– Täällä Kuopiossa alkavat Kultahippufinaalit ovat teidän olympialaisenne – tässä ja nyt, Taussi kannusti.

Samalla hän kuitenkin muistutti, että urheilun lisäksi koulunkäynnistä huolehtiminen on hyvin tärkeää.

Nuoret yllättivät kovatasoisilla suorituksilla

Lauantain kilpailuissa nähtiin kovatasoisia suorituksia. Neljätoistavuotiaiden ilmakiväärin sarjassa Pieksämäen Seudun Ampujien Sami Heiskanen ampui jo toistamiseen täydet 300. Ensimmäistä kertaa 30 300 onnistui helmikuussa Kotkan aluemestaruuskisoissa. Juuri neljätoista vuotta täyttävä Heiskanen ampui ilma-aseiden Kultahippusarjassa nyt viimeistä kertaa ja kruunasi kilpailunsa hienolla suorituksellaan. Seuraavaksi edessä on askel poikien sarjoihin. Rauhallinen Sami Heiskanen oli tyytyväinen nappisuoritukseen, mutta kertoi sen olleen tavoitekin.

Sami Heiskasen pikkusisko Essi ampui oman ennätyksensä 198 ilma-kiväärin 10-vuotiaiden sarjassa sijoittuen erittäin kovatasoisessa kisassa kymmenenneksi. 10-vuotiaiden sarjassa peräti neljä ampui täydet 200, kaksi seuraavaa 199 ja neljä seuraavaa 198. Essi Heiskasen joukkuekaveri Milla Ylönen oli yksi saman 198 ampujista. Näiden tulosten perusteella voidaan todeta, että uusia Häkkisiä – niin tyttöjä kuin poikiakin – on tulevaisuudessa lupa odottaa.

Kuopio-halli täyttyi lauantaina iloisista ilmeistä, naurusta ja fiksuista nuorista harrastajista. Kilpailujen lisäksi hallissa oli Ampumaurheiluliiton haulikkosimulaattori, jonka suosiosta kertoi lähes kymmenmetrinen taukoamaton jono. Kisajärjestäjien kahvilan vierestä löytyi myös suosittu perheen pienimpien puuhanurkkaus. Kisatunnelman lisäksi tärkeää tuntui olevan yhdessä olo ja lajin harrastajien yhteinen tapaaminen.

Kisajärjestelyt ovat savolainen yhteisponnistus

Myös kisaorganisaation päämiestä Kimmo Lahtea hymyilytti lauantaiaamuna. Lähes kaksivuotisen urakan viimeiset järjestelyt ja rakennukset oli tehty perjantai-iltana ja tänään kisat saivat alkaa.

– Minun hommat loppuivat tähän aamuu
n, Lahti hymyili.

– Kun ensimmäiset laukaukset kalahtavat, alkaa sitten seuraavan porukan hommat eli on ammunnanjohtajien ja kenttätyöntekijöiden vuoro, hän kertasi.

Kimmo Lahti kiitteli kolmen järjestävän seuran, Siilinjärven Luotiampujien (SiiLa), Kuopion Ampuma- ja Metsästysseuran (KAMS) sekä Maaningan Metsästys- ja Ampumaseuran (MaMAS) yhteisponnistusta ja yhteistyötä hienoksi. Sama porukka järjestää myös vuoden 2013 kisat, tosin kisapaikka sijaitsee tuolloin luultavasti Maaningalla.

Kultahippufinaalien toisena päivänä sunnuntaina 25.3. ammutaan joukkuekilpailut. Monissa keskusteluissa joukkuekisoja odotettiin jo kovalla innolla. Luvassa on 95 joukkueen railakas ja äänentäyteinen ampumaurheilusunnuntai.

Kaikki Kultahippufinaalin lauantain 24.3. tulokset löytyvät täältä