SAL luovutti kultaisen kapulan veteraanien MM-yleisurheilulle
2.4.2012 klo 12:00

Risto Aarrekivi (vas.) ja Jari Karinkanta maanantai-iltana Jyväskylässä järjestetyissä veteraanien MM-halliyleisurheilukisojen avajaisissa. Kuva: Tapio Lindroos

Ampumaurheiluliitto luovutti reilun pelin merkin kultaisen kapulan veteraanien MM-halliyleisurheilulle maanantaina Jyväskylässä.

Veteraaniyleisurheilun hallimaailmanmestaruuskilpailuissa Jyväskylässä on tällä viikolla luvassa reilun pelin juhlaa. Kisat ovat mukana Suomessa järjestettävien kansainvälisten urheilutapahtumien reilun pelin haastekampanjassa. Reilun menon kunniaksi myös kisojen viesteissä käytetään kultaisia viestikapuloita.

Reilun pelin haaste merkkinään kultainen kapula saapui Jyväskylään ilma-aseiden EM-kilpailuista, jotka järjestettiin helmikuussa. Kapulan luovuttivat maanantai-iltana järjestetyissä MM-hallikisojen avajaisissa veteraaniyleisurheilulle Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi ja valmennuksen johtaja Jari Karinkanta.

– Meille ampumalajien edustajille oli kunnia-asia ottaa vastaan puhtaan urheilun haaste ja viedä tärkeää sanomaa eteenpäin. Vietimme helmikuussa hienot puhtaan urheilun kisat Heinolassa. Toivon, että Jyväskylässä reilu henki ja sitoutuminen eettiseen urheiluun ovat yhtä iloisesti ja vahvasti esillä, Aarrekivi sanoi.

Veteraaniyleisurheilun MM-kilpailuihin odotetaan 66 maan edustajia, yhteensä 3000 urheilijaa. Kilpailujen ohjelmassa ovat perinteisten hallilajien lisäksi myös ulkoheittolajit sekä pitkän matkan juoksut ja kävely.

– Haaste on meille mieluinen. Veteraaneissa on viisautta, ja teemme kaikkemme onnistuneen ja puhtaan kisatapahtuman eteen. Hyvin kansainvälisissä kisoissamme puhtaan urheilun viesti kiirii samalla myös Suomelta maailmalle, Suomen Veteraaniurheiluliiton toiminnanjohtaja Vesa Lappalainen sanoi.

Suomessa järjestettävien kansainvälisten urheilutapahtumien reilun pelin haastekampanja on osa Puhtaasti paras -ohjelmaa. Kultainen kapula haastaa vastaanottajansa edistämään puhdasta urheilua ja sitoutumaan sen arvoihin. Kultainen kapula on jo kiertänyt Suomea Nuorten olympiafestivaaleilla vuonna 2009, salibandyn MM-kisoissa 2010, muodostelmaluistelun MM-kilpailuissa ja enduromoottoripyöräilyn MM-joukkuekilpailuissa 2011 sekä viimeksi ilma-aseiden EM-kilpailuissa helmikuussa.

Puhtaasti paras -ohjelman esittelypiste on paikalla Jyväskylässä torstaina 5.4. ja perjantaina 6.4. kello 12-17. Esittelypisteellä voi allekirjoittaa suurvetoomuksen puhtaan urheilun puolesta ja testata, tunnistaako Puhtaasti paras -ohjelman urheilijatähdet. Esittelypisteellä on myös kuvateline, johon kisoissa palkitut urheilijat kirjoittavat nimensä puhtaan urheilun puolesta.

ADT:n ja Fazerin Puhtaasti paras -ohjelma käynnistettiin toukokuussa 2008. Se kunnioittaa puhtaita urheilijoita ja reilun pelin arvoja sekä nostaa valokeilaan urheilijat, jotka urheilevat eettisesti: lajiaan, kilpakumppaneitaan ja itseään kunnioittaen. Ohjelma haastaa urheilua seuraavat suomalaiset, urheilujärjestöt, urheilijan lähipiirin ja urheilijat mukaan reiluun peliin. Ohjelman vetoomukseen puhtaan urheilun puolesta voi osallistua osoitteessa www.puhtaastiparas.fi.