Yhdysvallat hallitsi ensimmäistä maailmancupia
2.4.2012 klo 12:00

Isäntämaa Yhdysvallat hallitsi kauden ensimmäistä maailmancupia, joka päättyi eilen Arizonan osavaltiossa sijaitsevassa Tucsonissa. Se voitti viidestä haulikkolajien kilpailusta kolme: naisten skeetin sekä miesten ja naisten trapin.

Miesten trap päätti eilen Tucsonin maailmancupin (26.3.-1.4.), joka oli Kansainvälisen ampumaurheiluliiton ISSF:n kauden ensimmäinen. Maailmancup oli erittäin kovatasoinen, sillä kolmessa lajissa ammuttiin ME-tuloksia. Kaksoistrapin voittaja, Ison-Britannian Peter Robert Russell Wilson teki uuden finaalin jälkeisen maailmanennätyksen 198. Hänen peruskilpailunsa tulos 148 sivuaa ME:tä. Miesten skeetin ykkönen oli Kreikan Efthimios Mitas ME:tä sivuavalla tuloksellaan 150 (125+25). Myös hänen peruskilpailunsa tulos 125 sivusi maailmanennätystä. Neljänneksi sijoittunut Ranskan Anthony Terras sivusi myös peruskilpailun tuloksellaan 125 ME:tä.

Naisten skeetissä tehtiin myös uusi ME, kun voiton vei Yhdysvaltain Kimberly Rhode tuloksella 99 (75+24). Rhoden peruskilpailun tulos 75 on uusi ME ja finaalin jälkeinen tulos 99 sivuaa ME:tä.

Tucson isännöi ensimmäisen kerran ISSF:n maailmancupin kilpailua. Siellä kilpaili noin 250 haulikkoampujaa, ja osallistuvia maita oli 44. Mitaleja saavutti kaikkiaan yhdeksän maata: Yhdysvaltojen lisäksi Iso-Britannia, Kreikka, Italia, Venäjä, Malta, Ukraina, Espanja ja Meksiko.

– Hienot kilpailut, upeat suorituspaikat ja olosuhteet, ISSF:n varapuheenjohtaja Gary Anderson kiitti järjestäjiä.

Suomesta cupiin osallistui viisi skeet-ampujaa, joista parhaiten sijoittui Marjut Heinonen. Hän oli naisten skeetissä 15:s.

ISSF:n seuraava maailmancup järjestetään Lontoossa 17.-29. huhtikuuta. Siellä lajit ovat kivääri, pistooli ja haulikko. Suomen Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtaja Jari Karinkanta on todennut, että Lontoon maailmancup on ”tosi tärkeä kisa kaikille”, koska siellä pääsee tutustumaan ensimmäisen kerran tuleviin olympiapaikkoihin.

– Lontoon olympialaisiin jo valitun nelikon ei esikisojen jälkeen tarvitse ihmetellä millaisiin olosuhteisiin he ovat menossa, ja nuoret ampujat saavat arvokasta oppia tulevaisuutta varten olympialaisten paikoista ja radoista, Karinkanta kannustaa ja viittaa olympialaisiin jo nimettyyn suomalaisnelikkoon.

Olympiakomitea valitsi joulukuussa Lontooseen Kai Jahnssonin (pistooli), Satu Mäkelä-Nummelan (trap), Mira Suhosen (ilmapistooli) ja Marjo Yli-Kiikan (kivääri).

ISSF:n haulikon maailmancup
Tucson, Yhdysvallat 26.3.-1.4.

Viimeiset tulokset

Naisten trap 75 kiekkoa + 25 kiekon finaali: 1) Corey Cogdell USA 94 (70+24), 2) Elena Tkach Venäjä 91 (70+21), 3) Fatima Galvez Espanja 90 (71+19/2), 4) Jana Beckmann Saksa 90 (71+19/1), 5) Giulia Iannotti Italia 89 (70+19), 6) Beatriz Martinez Espanja 88 (70+18).

Miesten trap 125 kiekkoa + 25 kiekon finaali: 1) Ryan Hadden USA 148 (123+25), 2) Erminio Frasca Italia 144 (122+22/2), 3) Aleksei Alipov Venäjä 144 (121+23/1), 4) Rodolfo Vigano Italia 142 (119+23), 5) Roberto Schmits Brasilia 141 (121+20), 6) Jesus Serrano Espanja 140 (120+20).

Lisää tietoa kilpailuista löydät täältä.