Ampumaurheilu näkyy Paralympiapäivänä Narinkkatorilla 31.5.
28.5.2012 klo 12:00

Suomen Paralympiakomitean järjestämä Paralympiapäivä kokoaa 31. toukokuuta Narinkkatorille myös kattavan otoksen Lontoon paralympialaisiin valmistautuvia huippu-urheilijoita. Mukana on muun muassa ampumaurheilija Minna Leinonen.

– Paralympiapäivän teemana on tällä kertaa Lontoo ja lähestyvät paralympialaiset. On hienoa, että näin moni Lontoossa nähtävistä urheilijoistamme pääsee paikalle Paralympiapäivään, viestintä- ja yhteyspäällikkö Heidi Lehikoinen Paralympiakomiteasta sanoo.

Virallisesti Paralympiakomitea julkistaa Lontooseen lähtevät urheilijat heinäkuun 2. päivänä. Ampumaurheilu on saavuttanut kaksi paikkaa paralympialaisiin.

Paralympiapäivään ovat tulonsa jo vahvistaneet Minna Leinosen lisäksi ratakelaajat Toni Piispanen ja Amanda Kotaja, judokat Jani Kallunki ja Päivi Tolppanen, jousiampujat Saana-Maria Sinisalo ja Jean-Pierre Antonios, maalipalloilijat Erkki Miinala ja Katja Heikkinen, pyöräilijä Arttu Mäkinen, pöytätennispelaaja Esa Miettinen sekä uimarit Meri-Maari Mäkinen ja Antti Latikka.

Urheilijat ovat Paralympiapäivän aikana tavattavissa muun muassa oman lajinsa pisteillä. Paralympiapäivässä pääsee tutustumaan ampumaurheilun lisäksi muun muassa pyörätuolirugbyyn ja -koripalloon, ratakelaukseen simulaattorissa, kuulantyöntöön heittotuolista, pöytätennikseen robotin avustamana, pyöräilyyn wattipyörällä ja uintiin uintipelissä. Esittelyssä on myös purjehdus, joka näkyy tapahtumassa hulppean veneen muodossa.

Paralympiapäivän ohjelmassa on paljon muutakin kuin lajikokeiluja. Paralympialaisiin valmistautuvat huippu-urheilijat esittelevät Suomen joukkueen kisa-asuja kahdessa muotinäytöksessä.

Paralympiapäivä on kaikille avoin yleisötapahtuma Narinkkatorilla 31. toukokuuta kello 11-17. Tapahtuman järjestelyistä vastaa Paralympiakomitea yhteistyössä yhteistyökumppaneidensa sekä Vammaisurheilu ja -liikunta VAU ry:n kanssa. Yhteistyössä ovat mukana myös Suomen Antidopingtoimikunta, Helsingin Liikuntavirasto ja Suomen Ampumaurheiluliitto.

Lisää Paralympiapäivästä:  http://www.paralympia.fi/paralympiapaeivae-2012/