Marjo Yli-Kiikka Lontooseen: Vihdoin ja viimein!
23.7.2012 klo 12:00

Juha Hirvi (vas.), Marjo Yli-Kiikka ja Jari Karinkanta olivat maanantaina Olympiakomitean lähtöinfossa. Kuvat: Lassi Palo
Marjo Yli-Kiikan kuulumiset kiinnostivat tiedotusvälineitä.

Kivääriampuja Marjo Yli-Kiikka lähti maanantaina kohti Lontoon olympialaisia. Vihdoin ja viimein, sillä lähtöä on tehty jo monen viikon ajan, hän sanoi juuri ennen lähtöään Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

Marjo Yli-Kiikan kanssa Lontooseen matkustivat Suomen Ampumaurheiluliiton valmennuksen johtaja Jari Karinkanta ja kiväärilajien päävalmentaja Juha Hirvi, joka on myös Yli-Kiikan henkilökohtainen valmentaja, sekä viisi purjehdusjoukkueeseen kuuluvaa.

– Nyt alkaa tapahtua! Nainen on kunnossa, aseet ovat kunnossa ja kunto on kunnossa, Yli-Kiikka naurahti Olympiakomitean järjestämässä tiedotustilaisuudessa hotelli Hilton Airportissa.

Yli-Kiikka ampui Suomelle olympiapaikan naisten pienoiskiväärin täysottelussa Belgradin EM-kisoissa viime vuoden elokuussa. Vuoden toinen huippusaavutus oli uran ensimmäinen aikuisten arvokisamitali olympialajeissa eli ilmakiväärin EM-hopea, jonka hän voitti Italian Bresciassa.

Yli-Kiikka kilpailee Lontoossa ”piekkarin” lisäksi naisten ilmakiväärissä, jossa jaetaan ensimmäiset olympiamitalit. Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) tiedotusvastaava Marco Dalla Dea on todennut, että tiedotusvälineitä kiinnostaa aina olympialaisten ensimmäinen kultamitalisti. Dalla Dean mukaan ilmakivääriä tuleekin seuraamaan useita satoja toimittajia heti avajaisia seuraavana aamuna.

– Joku sen pelin aina aloittaa. Naisten ilmakivääri on siihen loistava laji. Olen valmis, Yli-Kiikka sanoi.

Pienoiskiväärin mitaleista kilpaillaan viikon kuluttua eli seuraavana lauantaina.

– Lajitreenejä on viikon aikana, ja kisakylässä on tekemistä, enkä ole koskaan ”hotellikuolemaa” kokenut, Yli-Kiikka vastasi kysymykseen viikon tekemisistä olympiakaupungissa.

Olympiamatka on kahden lajin taitajalle jo uran kolmas. Olympiamitalisti Juha Hirven valmentama Yli-Kiikka on siviilitoimeltaan ylitarkastaja Maaseutuviraston maaseutuelinkeino-osastolla Seinäjoella. Yli-Kiikka on sanonut lähtevänsä Lontooseen kovin odotuksin, koska suunta on ollut olympialaisissa ylöspäin. Hänen toistaiseksi paras sijoituksensa on ”piekkarin” 14. sija Pekingissä. Yli-Kiikka toivoo menestyvänsä paremmin kuin edellisissä olympialaisissa.

– Se on kova mutta ei mahdoton tavoite. Olen finaalipaikkoja hätyytellyt, ja kyllä se sieltä joskus tulee, hän sanoi äskettäin ilmestyneessä Urheiluampuja-lehdessä.

Kun Olympiakomitean Laura Lehtonen kysyi maanantaina Yli-Kiikalta, onko nyt ihan ”sen huippusuorituksen aika”, tämä vastasi:

– Joo. Finaalisijan haluan.

Juha Hirvi on sitä mieltä, että jos Yli-Kiikka on ampuessaan omalla hyvällä tasollaan, ”kaikki on auki”. Yli-Kiikka ei harjoittele Lontoossa heti huomenna, vaan vasta keskiviikkona. Hän kertoi poteneensa muutaman päivän ajan kurkkukipua, joka on nyt onneksi taittumassa.

– Viimeksi kuluneen viikon aikana olen harjoitellut, käynyt asuntomessuilla ja ottanut lungisti. Pakkasin tavarat huolellisesti, ja eilen ajoin tänne.

Valmennuksen johtaja Jari Karinkanta kertoi, että kaikki on olympialaisiin osallistuvilla suomalaisilla ampumaurheilijoilla hyvin.

– Satu Mäkelä-Nummela (trap) ja Kai Jahnsson (pistooli) ovat olleet tällä kaudella maailmancupin finaalissa. Mira Suhosella ja Marjolla ei ihan sitä huippusuoritusta ole vielä tullut. Olen kuitenkin luottavaisin mielin, ja yksi tai kaksi finaalipaikkaa on ihan mahdollisia. Isompia murheita ei pitäisi olla. Nyt on treenattu ja haettu sitä kisanälkää.

– Jaakko Björkbacka on ampunut viimeksi kuluneiden viikkojen aikana hyvin. Tästä on hyvä jatkaa, ja toivottavasti muillakin on hyvä draivi päällä. Nyt on vain saatava oikealla hetkellä kaikki kohdalleen.

Ampumaurheilu on ainoa laji kesäolympialaisissa, joka on tuonut Suomeen mitalin kaikissa 2000-luvulla järjestetyissä kisoissa.

– Toivon tietysti, että pysymme mitalikannassa myös Lontoossa, Karinkanta sanoi.

Hirvi lähtee nyt seitsemänsiinsä olympialaisiin – ensimmäisen kerran valmentajana. Urheilijana takana on seitsemäntoista starttia, neljä finaalia ja yksi mitali.

Mira Suhonen ja Kai Jahnsson matkustivat Lontooseen lauantaina. Trapin hallitsevan olympiavoittajan Satu Mäkelä-Nummelan matkustuspäivä on 30. heinäkuuta.

Kuka?

Marjo Yli-Kiikka
Synt.: 16.6.1978, Isokyrö
Asuinpaikka: Seinäjoki
Seura: Isonkyrön Metsästys- ja Ampumaseura
Valmentaja: Juha Hirvi
Kilpailulajit: kiväärilajit
Aiemmat olympiakisat
2004 20:s pienoiskivääri 3×20, 22:s ilmakivääri
2008 14:s pienoiskivääri 3×20, 38:s ilmakivääri
Maailmancupit 2012: Lontoo: 10m ilmakivääri 396/21:s, 50m pienoiskivääri 3×20 ls karsinta 565; Milano: 10m ilmakivääri 394/37:s; München: 10m ilmakivääri 395/42:s, 50m pienoiskivääri 3×20 ls 574/45:s

Marjo Yli-Kiikka Lontoon olympialaisissa
(Ajat Suomen aikaa.)

La 28.7.
10.15 10m ilmakivääri/naiset
13.00 Finaali: 10m ilmakivääri/naiset

La 4.8.
11.00 50m pienoiskivääri, 3×20 ls/naiset
14.45 Finaali: 50m pienoiskivääri, 3×20 ls/naiset

Lisää tietoa olympialaisista löydät täältä.