Yksitoista ampumaurheilijaa opiskelijoiden MM-kilpailuissa Kazanissa
4.9.2012 klo 12:00

Yksitoista ampumaurheilijaa edustaa Suomea tällä viikolla Venäjän Kazanissa järjestettävissä opiskelijoiden MM-kilpailuissa.

Järjestyksessään neljännet ampumaurheilun opiskelijoiden MM-kilpailut järjestetään Venäjän Kazanissa 5.-9. syyskuuta. Kilpailuihin osallistuu noin 500 urheilijaa. Samaan aikaan käydään soudun OMM-kilpailut.

Kisoissa Suomea edustaa yksitoista ampumaurheilijaa ja viisi soutajaa. Yhdessä viime viikolla ilman suomalaisosanottajia käytyjen opiskelijoiden ratamelonnan MM-kisojen kanssa ampumaurheilu- ja soututapahtumat ovat tärkeä testi vuoden 2013 kesäuniversiadeihin valmistautuvalle kisaorganisaatiolle.

Edellisissä opiskelijoiden ampumaurheilun MM-kisoissa Puolassa vuonna 2010 suomalaisampujat menestyivät erinomaisesti. Pauliina Frilander voitti tuolloin kultaa naisten urheilukiväärin makuuasentokilpailussa ja ilmapistooliampuja Karoliina Helle sekä miesten pienoiskiväärijoukkue säestivät hienosti pronssimitaleillaan. Hiljattain avioitunut Frilander-Soini on nyt mukana puolustamassa voittoaan.

Kansainvälisen opiskelijaurheiluliiton FISU:n alaisia opiskelijoiden MM-kilpailuja järjestetään joka toinen vuosi lajeissa, jotka eivät kuulu universiadien vakituiseen lajiohjelmaan. Vuonna 2012 opiskelijoiden maailmanmestaruuksista kamppaillaan 28 lajissa. Osallistumisoikeus opiskelijoiden MM-kisoihin on 17–28 -vuotiailla korkeakouluopiskelijoilla. Suomalaisurheilijoiden osallistumisesta opiskelijoiden MM-kisoihin vastaa Opiskelijoiden Liikuntaliitto yhdessä asianosaisen lajiliiton kanssa.

Ensimmäiset opiskelijoiden MM-kisat järjestettiin vuonna 1962. Laji oli käsipallo. Suomessa on pidetty toistaiseksi neljät opiskelijoiden MM-kisat suunnistuksessa, judossa, futsalissa ja salibandyssä. Opiskelijoiden painin MM-kilpailut järjestetään ensi kuussa Kuortaneella (2.-6.10.).

4. opiskelijoiden ampumaurheilun MM-kilpailut
5.-9.9. Kazan, Venäjä

Suomen joukkue
(korkeakoulu, seura, urheiluakatemia)

Naiset

Pistooli
Sari Björnholm, Mikkelin amk (Poliisien Ampumaseura)
Tiina Jänkälä, Rovaniemen amk (Sodankylän Ampujat)
Annukka Riutta, Centria amk (Härmän Seudun Ampujat)

Kivääri
Pauliina Frilander-Soini, Tampereen yo (Pieksämäen Seudun Ampujat, Tampereen UA)
Paula Peltoniemi, Jyväskylän amk (Äänekosken Ampujat)

Haulikko (trap)
Tiina Lielahti, Tampereen amk (Lahden Ampumaseura, Tampereen UA)

Miehet

Kivääri
Ville Nokipii, Maanpuolustuskorkeakoulu (Pohjois-Hämeen Ampujat)
Marko Tanskanen, Jyväskylän yo (Joensuun Ampujat)

Haulikko
Skeet: Marko Haataja, Oulun yo (Oulun Seudun Haulikkoampujat)
Trap: Juho Hannonen, Maanpuolustuskorkeakoulu (Orimattilan Seudun Urheiluampujat); Veli-Matti Matikainen, Maanpuolustuskorkeakoulu (Sibbo Skyttegille)

Joukkueenjohtaja: Risto Peltonen

Lisää tietoa kilpailuista löydät täältä ja täältä.