Trap-ampuja Veli-Matti Matikainen tähtäsi tarkasti Kazanissa
6.9.2012 klo 12:00

Opiskelijoiden ampumaurheilun MM-kilpailut alkoivat keskiviikkona Venäjän Kazanissa. Veli-Matti Matikainen oli avauspäivän suomalaisonnistuja ampumalla miesten trapissa 75 kiekosta rikki 71. Hän oli toiseen päivään lähdettäessä kuudentena ja kiinni finaalipaikassa.

Suhteellisen tyytyväinen suoritukseensa voi olla myös Tiina Jänkälä (Rovaniemen amk, Sodankylän Ampujat), joka sijoittui naisten ilmapistoolikilpailussa 18:nneksi tuloksella 372. Finaalipaikkaan jäi eroa seitsemän pistettä.

Muiden suomalaisten sijoitukset jäivät vaatimattomiksi, joten parannettavaa sunnuntaihin saakka jatkuvissa kilpailuissa riittää.

Yksitoista ampumaurheilijaa edustaa Suomea tällä viikolla Venäjän Kazanissa järjestettävissä opiskelijoiden MM-kilpailuissa. Kisat ovat järjestyksessään neljännet. Sunnuntaina päättyviin kilpailuihin osallistuu noin 500 urheilijaa. Samaan aikaan käydään soudun OMM-kilpailut.

Yhdessä viime viikolla ilman suomalaisosanottajia käytyjen opiskelijoiden ratamelonnan MM-kisojen kanssa ampumaurheilu- ja soututapahtumat ovat tärkeä testi vuoden 2013 kesäuniversiadeihin valmistautuvalle kisaorganisaatiolle.

Kansainvälisen opiskelijaurheiluliiton FISU:n alaisia opiskelijoiden MM-kilpailuja järjestetään joka toinen vuosi lajeissa, jotka eivät kuulu universiadien vakituiseen lajiohjelmaan. Vuonna 2012 opiskelijoiden maailmanmestaruuksista kamppaillaan 28 lajissa. Osallistumisoikeus opiskelijoiden MM-kisoihin on 17–28 -vuotiailla korkeakouluopiskelijoilla. Suomalaisurheilijoiden osallistumisesta opiskelijoiden MM-kisoihin vastaa Opiskelijoiden Liikuntaliitto yhdessä asianosaisen lajiliiton kanssa.

Lähde: OLL:n tiedote 6.9.

4. opiskelijoiden ampumaurheilun MM-kilpailut
5.-9.9. Kazan, Venäjä

Tuloksia ke 5.9.

Ilmapistooli, naiset: 1) Ljubov Jashkevitsh Venäjä 486,3 (385), … 18) Tiina Jänkälä Suomi 372, … 27) Sari Björnholm Suomi 365, … 30) Annukka Riutta Suomi 363.
Joukkuekilpailu: 1) Venäjä 1146, 2. Etelä-Korea 1136, 3) Kiinan Taipei 1129, … 7) Suomi 1100.

Ilmakivääri, naiset: 1. Nandinzaya Gankhuak Mongolia 503,4 (399), 2) Lisa Ungerank Itävalta 501,1 (397), 3) Ser Xiang Wei Jasmine Singapore 500,9 (398), … 37) Pauliina Frilander-Soini Suomi 388, … 50) Paula Peltoniemi Suomi 381.

Trap, naiset: 1) Silvana Stanco Italia 89 (68), 2) Anastassia Davydova Kazakstan 84 (66), 3) Lucia Boorova Slovakia 83 (64), … 16) Tiina Lielahti Suomi 54.

Pienoiskivääri makuu, miehet: 1) Henri Junghanel Saksa 700,5 (596), 2) Alexander Jermakov Kazakstan 699,5 (597), 3) Mahdi Yafaripouya Iran 698,5 (595), … 36) Ville Nokipii Suomi 584, … 40) Marko Tanskanen Suomi 579.

Trap, miehet (tilanne 1. päivän jälkeen): 1) Denis Zotov Venäjä 73, … 6) Veli-Matti Matikainen Suomi 71, … 33) Juho Hannonen Suomi 56.

Suomen joukkue
(korkeakoulu, seura, urheiluakatemia)

Naiset

Pistooli
Sari Björnholm, Mikkelin amk (Poliisien Ampumaseura)
Tiina Jänkälä, Rovaniemen amk (Sodankylän Ampujat)
Annukka Riutta, Centria amk (Härmän Seudun Ampujat)

Kivääri
Pauliina Frilander-Soini, Tampereen yo (Pieksämäen Seudun Ampujat, Tampereen UA)
Paula Peltoniemi, Jyväskylän amk (Äänekosken Ampujat)

Haulikko (trap)
Tiina Lielahti, Tampereen amk (Lahden Ampumaseura, Tampereen UA)

Miehet

Kivääri
Ville Nokipii, Maanpuolustuskorkeakoulu (Pohjois-Hämeen Ampujat)
Marko Tanskanen, Jyväskylän yo (Joensuun Ampujat)

Haulikko
Skeet: Marko Haataja, Oulun yo (Oulun Seudun Haulikkoampujat)
Trap: Juho Hannonen, Maanpuolustuskorkeakoulu (Orimattilan Seudun Urheiluampujat); Veli-Matti Matikainen, Maanpuolustuskorkeakoulu (Sibbo Skyttegille)

Lisää tietoa kilpailuista löydät täältä.