Sami Heikkilä sai kutsun Linnan juhliin
14.11.2012 klo 12:00

Sami Heikkilä tuuletti kesäkuussa Tukholman MM-kilpailuissa mitaliensa kunniaksi. Kuva: Lassi Palo

– Nyt tiedän mitä teen itsenäisyyspäivänä. Ensin jonotan punaisella matolla pari tuntia, sitten käyn puristamassa presidentin kättä ja lopulta suuntaan kohti seisovaa pöytää. Siis Linnan juhliin, hehkutti Sami Heikkilä Facebookissa myöhään tiistai-iltana.

– Vuhuuuu, liikkuvan maalin erikoismies päätti riemukkaan päivityksensä.

Todellakin, tasavallan presidentin kansliasta on tällä viikolla lähetetty kutsuja itsenäisyyspäivän vastaanotolle. Myös Heikkilä oli siis saanut kutsun tasavallan presidentti Sauli Niinistöltä.

Heikkilä sai nopeasti Facebookissa runsaasti tykkääjiä ja kommentteja. Krister Holmbergin tietojen mukaan Heikkilä on ensimmäinen liikkuvan maalin ampuja, joka on saanut kutsun Linnaan.

– Hienoo, Holmberg onnitteli.

Sami Heikkilä, 19, palkittiin äskettäin Ampumaurheiluliiton Vuoden nuorena ampumaurheilijana. Kangasalan Kymppi 64 -seuraa edustava Heikkilä nappasi helmikuussa Vierumäen EM-kotikisoista täyspotin eli neljä kultamitalia ja Ruotsin Västeråsissa ja Tukholmassa kesäkuussa järjestetyistä MM-kilpailuista viisi kultaa, yksi hopea ja kaksi pronssia. Mitalisaldossa ovat mukana niin henkilökohtaiset kilpailut kuin joukkuekilpailutkin.

Heikkilä aloitti lokakuussa varusmiespalveluksensa Lahden Urheilukoulussa.

– Kyllä kutsu tuli ihan yllättäen, en todellakaan osannut sitä odottaa. On erittäin hienoa, että arvostusta tulee myös tällä tavoin. Tämä korostaa vielä enemmän tämän vuoden hyvyyttä, Heikkilä sanoi yön yli nukuttuaan.

Tai ei kuulemma oikein saanut nukuttua.

– Uni ei meinannut tulla, hän naurahti keskiviikkoaamuna.

Heikkilällä pitäisi olla ylioppilasjuhlat joulukuun 5. päivänä. Kiirettä pitää, sillä samaan aikaan liikkuvan maalin ampujilla on leiri Inkoossa.