Olympiakomitea: Risto Nieminen puheenjohtajaksi, Pia Nybäck valittiin hallitukseen
21.11.2012 klo 12:00

Pia Nybäck valittiin Olympiakomitean hallitukseen keskiviikkona pidetyssä valtuuskunnan kokouksessa. Kuva: Lassi Palo
Risto Nieminen on Olympiakomitean uusi puheenjohtaja. Kuva: Matti Erkkilä

Suomen Olympiakomitean valtuuskunta on valinnut Helsingissä keskiviikkona pitämässään kokouksessa hallituksen puheenjohtajan, varapuheenjohtajat ja jäsenet seuraavaksi nelivuotiskaudeksi. Risto Nieminen valittiin puheenjohtajaksi ja Pia Nybäck hallitukseen.

Suomen Olympiakomitean valtuuskunta kokoontui syyskokoukseensa keskiviikkona. Kokous järjestettiin Helsingissä SLU-talolla. Siellä valittiin Olympiakomitean hallitukselle puheenjohtaja, varapuheenjohtajat ja jäsenet seuraavaksi nelivuotiskaudeksi.

Olympiakomitean puheenjohtajaehdokkaiksi olivat ilmoittautuneet nykyinen puheenjohtaja Roger Talermo sekä Risto Nieminen ja Jukka Rauhala. Puheenjohtajavaali toimitettiin siten, että valittavaksi tulevan oli saatava yli puolet annetuista äänistä. Äänestyksessä jaettiin 89 ääntä. Veikkauksen entinen toimitusjohtaja Nieminen, 61, valittiin puheenjohtajaksi, kun hän sai 61 ääntä, Rauhala 15 ja Talermo 13.

Varapuheenjohtajia valittiin kaksi ja hallituksen jäseniksi kuusi henkilöä. Nämä vaalit toimitettiin enemmistövaalina. Varapuheenjohtajiksi valittiin Taitoluisteluliiton puheenjohtaja Susanna Rahkamo ja Painiliiton puheenjohtaja Jukka Rauhala, jotka saivat 56 ja 48 ääntä. Urheiluliiton puheenjohtaja Antti Pihlakoski sai 35 ja Nybäck 27 ääntä. Sirpa Paatero sai 13 ääntä.

Valtuuskunta valitsi Olympiakomitean varapuheenjohtajana vuodesta 2009 lähtien toimineen Nybäckin hallitukseen. Hän sai hallituksen jäsenten vaalissa eniten ääniä eli 69. Hallitukseen valittiin Nybäckin lisäksi Antti Peltoniemi (67 ääntä), Maria Laakso (63), Hannu Tihinen (60), Antti Pihlakoski (46) ja Tuuli Merikoski (45). Urheilijoita edustavat Sari Multala ja Olli-Pekka Karjalainen. Olympiakomitean hallitukseen kuuluvat myös Kansainvälisen Olympiakomitean (KOK) jäsenet Peter Tallberg ja Saku Koivu.

Edellisen talvi- ja kesäolympiakisojen kilpailuohjelmassa olleita urheilumuotoja edustavilla valtuuskunnan jäsenillä oli kaikessa päätöksenteossa kaksi ääntä kullakin. Kaikilla muilla valtuuskunnan jäsenillä oli yksi ääni kullakin.

– Ihan mukavaa, että tuli näin reilu kannatus! Ehdin jo miettiä, kuinka äänestyksessä oikein käy, koska ehdokkaita oli niin paljon, Nybäck kertoi kokouksen jälkeen.

– Töitä on paljon, mutta tästä on nyt hyvä jatkaa. Hallituksessa noin puolet on uusia ja puolet vanhoja. Kaikki ovat aktiivisia urheiluihmisiä, hän jatkoi.

Myös Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi oli tyytyväinen pitkäksi venyneeseen kokousiltaan.

– Pian saama äänimäärä on osoitus hänen osaamisestaan ja arvostuksestaan. Hallituksen kokoonpano on hyvä. Siinä on jatkuvuutta ja uusia tuulia, Aarrekivi sanoi.

Nybäck, 42, on kuulunut Ampumaurheiluliiton hallitukseen vuodesta 2004 lähtien. OK:n hallituksen jäsen hän oli vuosina 2005-08. Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskuksen (Kihu) hallituksen jäsen hän on ollut vuodesta 2010 lähtien. Luottamustehtävistä mainittakoon vielä Olympiakomitean valmennuksen asiantuntijaryhmän jäsenyys vuodesta 2005 lähtien.

Nybäck (o.s. Julin) voitti kaksoistrapin MM-kultaa vuonna 1999 ja EM-kultaa vuonna 1998. Sydneyn olympialaisissa vuonna 2000 hän sijoittui 13:nneksi. Nybäck kilpaili taitoluistelussa kansallisella tasolla vuosina 1980-87. Seuravalmentajana hän toimi vuosina 1987-95.

Helsinkiläinen Nybäck on ITAB Shop Concept Finland Oy:n tuotanto-, hankinta- ja logistiikkajohtaja. Aiemmin hän on toiminut muun muassa Fiskars Home/Iittala Group Oy:ssä tehtaanjohtajana Hackmanin ja Arabian tehtailla. Koulutukseltaan hän on diplomi-insinööri (Teknillinen Korkeakoulu 1997). Hän on suorittanut eMBA- johtamiskoulutusohjelman Turun Kauppakorkeakoulussa (2009).

SAL:n liittokokous järjestetään ensi lauantaina eli 24. marraskuuta Vantaalla. Kokouksessa valitaan liitolle uusi puheenjohtaja, ja ehdollepanotoimikunnan yksimielinen esitys on, että Nybäck valittaisiin SAL:n puheenjohtajaksi kaudelle 2013-14.

OK:n talousarvio ja toimintasuunnitelma hyväksyttiin

Olympiakomitean valtuuskunta hyväksyi kokouksessaan myös Olympiakomitean talousarvion ja toimintasuunnitelman vuodelle 2013. Talousarvion loppusumma on noin 9,7 miljoonaa euroa. Toiminnan painopistealueet ovat huippu-urheiluyksikön toiminnan käynnistäminen, suomalaisen huippu-urheilun uuden toimintatavan täytäntöönpano ja johtaminen sekä integroituminen suomalaisen liikunnan ja urheilun yhteiseen visioon ”Maailman liikkuvin urheilukansa 2020”. Toiminnan viitekehyksenä on urheilijan polku ja johtoajatuksena ”urheilija keskiössä”.

– Fokus ja resurssit kohdennetaan tiukasti huippu-urheiluyksikön kolmeen strategiseen ohjelmaan. Hallintokustannukset on karsittu minimiin, ja tukitoimien laatua kehitetään niin, että ne palvelevat parhaalla mahdollisella tavalla huippu-urheiluyksikköä ja sen toimintaa, pääsihteeri Mika Sulin toteaa.

– Sotshin olympialaisten valmistelu on myös yksi ensi vuoden tärkeimpiä asioita. Nuorten arvokisoista toimintavuoteen mahtuvat Euroopan Nuorten Olympiafestivaalit Braşovissa helmikuussa sekä Utrechtissa heinäkuussa, kertoo Sulin.

Olympiakomitean valtuuskunnan kokouksen yhteydessä jaettiin ansioristejä ja -mitaleja urheilullisista saavutuksista sekä Suomen Olympiakomitean ja olympialiikkeen hyväksi tehdystä työstä. Suuren ansioristin sai kaksi kautta Olympiakomitean puheenjohtajana toiminut Roger Talermo. Nybäck sai ansioristin. Ansioristejä ja -mitaleja jaettiin kaikkiaan 74 henkilölle.