Valmennusyhteistyötä yli lajirajojen: Juha Hirvi Ampumahiihtoliiton ampumavalmentajaksi
23.11.2012 klo 12:00

Juha Hirvi kuvattuna Lontoon olympialaisissa viime elokuussa. Kuva: Lassi Palo

Suomen Ampumaurheiluliitto (SAL) ja Suomen Ampumahiihtoliitto (SAhL) ovat sopineet Juha Hirven käytöstä ampumavalmentajan tehtävään Ampumahiihtoliitossa.

SAL ja SAhL ovat sopineet yhteistyössä Olympiakomitean huippu-urheiluyksikön kanssa siitä, että SAL:n kiväärivalmentaja Juha Hirvi toimii myös SAhL:n maajoukkueen ampumavalmentajana. Ampumahiihdon kiväärivalmennuksen lisäksi Hirvi jatkaa edelleen Ampumaurheiluliiton kiväärilajien päävalmentajana.

Hirven valmennuskausi SAhL:ssa jatkuu maaliskuulle 2014 käsittäen siten myös Sotshin talviolympialaiset helmikuussa. Hän aloittaa tehtävänsä ensi viikolla, kun hän matkustaa ampumahiihdon ensimmäiseen maailmancupin kilpailuun Ruotsin Östersundiin.

– Urheilijat ovat esittäneet toiveensa minun mukanaolostani, ja mielelläni lähdin mukaan, jos apua voin antaa. Yhteistyö on hyödyllistä, ja uusia virikkeitä ja ideoita on tullut paljon kumpaankin suuntaan. Tässä oppii paljon ja tulee ajateltua myös ampumaurheilua uudelta ”kantilta” ja eri suunnista, Hirvi sanoo.

Ampumaurheiluliitossa nähdään yhteistyömalli myös molemmin puolin hedelmällisenä.

– Jalkautamme tässä strategiaamme käytäntöön urheilijoiden hyödyksi. Olisi resurssien hukkaamista, ellei tällaista huippuosaamista voitaisi jakaa ja hyödyntää. Toisaalta uskomme, että saamme varmasti myös jotain uutta omaankin valmennustoimintaamme, Ampumaurheiluliiton toiminnanjohtaja Risto Aarrekivi toteaa.

– Yhteistyötä on tehty jo jonkin aikaa epävirallisesti, mutta nyt yhteistyösopimuksen ja huippu-urheiluyksikön mukaantulo muun muassa taitolajikoordinaattoreineen tuo toiminnan aivan uudelle tasolle. Valmennusosaaminen viritetään nyt urheilijoiden käyttöön huipputasolle.

Huippu-urheiluyksikön johtaja Mika Kojonkoski pitää Hirven osaamisen hyödyntämistä yli lajirajojen erinomaisena esimerkkinä suomalaisen huippu-urheilun uudessa toimintatavassa, jota yksikön johdolla on rakennettu.

– On luonnollista, että olemme omalla panoksellamme mukana lajiliittojen yhteistyöhankkeissa, joilla saadaan vuorovaikutteista osaamista suomalaiseen huippu-urheiluun ja tarjotaan uusi innostava kehittymisen ympäristö suomalaisille valmentajille, Kojonkoski sanoo.

Suomen Ampumahiihtoliiton puheenjohtajan Olli Nepposen mukaan Ampumahiihtoliiton tavoitteena on yhteistyön kautta saada parhaat osaamisresurssit edustusjoukkueen käyttöön, kun menestystä tavoitellaan Sotshsin talvikisoissa.

– Näin myös taloudelliset voimavarat voidaan käyttää tehokkaasti. Ampumahiihtoliitto jatkaa jo vuosia sitten Hiihtoliiton kanssa aloittamaansa yhteistyö linjaa, jonka myös huippu-urheilun muutosryhmä nostaa raportissaan keskeisenä esille, Nepponen sanoo.