Sibbo Skyttegille voitti Pohjolan Maljan viidennen kerran peräkkäin
24.11.2012 klo 12:00

Ampumaurheiluliiton puheenjohtaja Mikko Nordquist (vas.) ja liittovaltuuston puheenjohtaja Hannu Haapaniemi ojensivat Pohjolan Maljan SSG:n puheenjohtajalle Elof Juseliukselle. Kuva: Lassi Palo

Sibbo Skyttegille ry:lle (SSG) ojennettiin Suomen Ampumaurheiluliiton varsinaisen kokouksen yhteydessä arvostettu Pohjolan Malja -palkinto.

Palkinto myönnetään SM-sijoitusten perusteella parhaalle ampumaurheiluseuralle. SSG sai palkinnon nyt viidentenä vuonna peräkkäin. Se oli ykkönen myös vuosina 2004-06.

Pohjolan Maljan otti vastaan SSG:n puheenjohtaja Elof Juselius, ja sen luovuttivat hänelle SAL:n puheenjohtaja Mikko Nordquist ja liittovaltuuston puheenjohtaja Hannu Haapaniemi.

Pian päättyvä vuosi oli SSG:lle tuloksekas. Sen urheilijat menestyivät erinomaisesti, sillä saldona oli 39 henkilökohtaista SM-kultamitalia (viime vuonna 38), 28 hopeaa (27) ja 23 pronssia (25). SM-joukkuemitaleja SSG tähtäsi yhteensä 23 eli 13 kultaa, kahdeksan hopeaa ja kaksi pronssia (26).

Lisäksi SSG:n Mika Riste voitti practicalin Euroopan mestaruuden. Hän oli mukana myös EM- ja MM-kultajoukkueissa. Timo Näätänen-Lihavainen voitti mustaruudissa MM-hopeaa, Teemu Rintala practicalissa EM-hopeaa ja Martti Paananen compak-sportingin Y65-sarjassa EM-pronssia.

SSG:n ampujat Sakari Viertola, Antero Mustamäki ja Timo Näätänen-Lihavainen muodostivat mustaruudin MM-hopeaa voittaneen joukkueen.

Pohjolan Malja -pisteet 2012 (30 parasta): 1) Sibbo Skyttegille 1046, 2) Raseborgs Skyttar 593, 3) Kuopion Ampuma- ja Metsästysseura 538, 4) Kymppi-64 504, 5) Pohjois-Hämeen Ampujat 440, 6) Etelä-Saimaan Ampujat 419, 7) Porkkalan Ampujat 403, 8) Lahden Ampumaseura 395, 9) Orimattilan Seudun Urheiluampujat 384, 10) Salon Seudun Ampujat 360, 11) Poliisien Ampumaseura 337, 12) Mikkelin Ampujat 331, 13) Satakunnan Ampujat 306, 14) Turun Seudun Ampujat 303, 15) Kankaanpään Ampujat 289, 16) Keski-Suomen Ampujat 279, 17) Haapajärven Ampumaseura 264, 18) Säkylän Seudun Ampujat 257, 19) Oriveden Ampujat 218, 20) Esbo Skytteförening 210, 21) Pieksämäen Seudun Ampujat 178, 22) Sodankylän Ampujat 177, 23) Suomussalmen Urheiluampujat 176, 24) Savonlinnan Metsästys- ja Ampumaseura 175, 25) Kouvolan Metsästys- ja Ampumaseura 163, 26) Seinäjoen Seudun Ampujat 162, 27) Lehtimäen Ampujat ja Vasa Skyttegille-Vaasan Ampujat 144, 29) Nokian Seudun Ampujat 141, 30) Kyrkslätt Skytteförening 136. Pisteitä sai kaikkiaan 173 seuraa.

Pohjolan Maljan voittajat 2000-

Pohjolan Malja -kilpailussa seurat saavat pisteitä ammunnan SM-kilpailujen tuloksista. Pisteitä saa kahdeksan parasta (siluetti kolme).

2000-2003 Raseborgs Skyttar
2004-2006 Sibbo Skyttegille