Ampumaurheilun maailmancup: vilkas suomalaispäivä Münchenissä
26.5.2013 klo 12:00

Kahdeksan suomalaista kilpaili sunnuntaina Saksan Münchenissä jatkuneessa ampumaurheilun maailmancupissa. Vilkkaan suomalaispäivän paras sijoitus oli Ritva Karrin 41. sija naisten urheilupistoolissa.

Kansainvälisen ampumaurheiluliiton (ISSF) kivääri- ja pistoolilajien maailmancup järjestetään Saksan Münchenissä 23.-30. toukokuuta. Cupiin osallistuu 700 ampumaurheilijaa 78 maasta. Suomesta mukana on kolmetoista ampumaurheilijaa.

Suomalaiset pistooliampujat osallistuvat ensimmäisen kerran tänä vuonna maailmancupiin. Miesten 50m pistoolin kilpailussa Henri Rutanen sijoittui 65:nneksi. Ylivieskan Kuulaa edustavan ampumaurheilijan tulos oli 529 (85+90+89+91+83+91). Lauantain karsinnassa hän tähtäsi yhdeksän pistettä paremman tuloksen.

Kilpailun ykkönen oli Serbian Andrija Zlatic, joka voitti nyt toisen maailmancupin peräkkäin. Olosuhteet olivat hankalat, ja lämpöasteita oli vain kuusi. Finaaliraja oli 560.

Naisten 25m pistoolissa olivat suomalaisista mukana Reetta Hynninen (Poliisien Ampumaseura) ja Ritva Karri (Kokkolan Metsästys- ja Ampumaseura). Karri ampui tuloksen 569 (285+283) ja sijoittui 41:nneksi. Hynninen, joka on maailmancupin ensikertalainen, oli kisan 78:s tuloksellaan 542 (271+271).

Kultamitaliottelussa kohtasivat kiinalaiset Jing Yuan ja Jingjing Zhang. Yuan vei lopulta voiton.

Marko Talvitie on sijalla 38 ja Teijo Kimpimäki on sijalla 51 miesten 25m pistoolissa ensimmäisen kilpailupäivän jälkeen. Lehtimäen Ampujia edustavan Talvitien tulos oli 282 ja Jalasjärven Ampujien Kimpimäen 275. Olympiapistoolin toinen päivä ammutaan maanantaina. Kilpailua johtaa Japanin Teruyoshi Akiyama tuloksellaan 296.

Miesten 50m pienoiskiväärin makuuasennon karsinnassa Joni Stenströmin (Raseborgs Skyttar) tulos oli 613,9 pistettä, Jaakko Björkbackan (Lehtimäen Ampujat) 615,8 pistettä ja Juho Kurjen (Kankaanpään Ampumaurheilijat) 617,1 pistettä. Björkbacka ja Kurki selvittivät tiensä maanantaina järjestettävään varsinaiseen kilpailuun. Lauantaina ilmakiväärissä ennätyksensä ampuneen maailmancupin ensikertalaisen Stenströmin tulos ei riittänyt jatkoon – harmittavasti vain 0,1 pisteen erolla.

– Keli oli todella erittäin kylmä ja tuulinen, Ampumaurheiluliiton kiväärilajien päävalmentaja Juha Hirvi sanoi.

Tänä vuonna on järjestetty neljä ISSF:n maailmancupia. Meksikon Acapulcossa järjestettiin maaliskuussa haulikkolajien maailmancup. Kivääri- ja pistoolilajien maailmancup kilpailtiin huhtikuun alussa Etelä-Korean Changwongissa. Acapulcossa ja Changwongissa ei ollut mukana suomalaisia. Kauden toinen haulikkolajien maailmancup oli huhtikuussa Arabiemiirikuntien liiton Al Ainissa, jossa kilpaili yksitoista suomalaista. Fort Benningin toukokuiseen maailmancupiin osallistui viisi kivääriampujaa.

Seuraava ISSF:n maailmancup on haulikkolajien maailmancup Kyproksen Nikosiassa 8.-17. kesäkuuta.

ISSF:n kivääri- ja pistoolilajien maailmancup
München, Saksa 23.-30.5.

Finaalituloksia su 26.5.

50m pistooli 60 ls + finaali, miehet: 1) Andrija Zlatic Serbia 196,7 (562), 2) Jiajie Mai Kiina 195,1 (561), 3) Pablo Carrera Espanja 175,1 (565), 4) Joao Costa Portugali 154,8 (564), 5) Tian Zhang Kiina 133,7 (567), 6) Jitu Rai Intia 111,7 (560), 7) Will Brown Yhdysvallat 93,2 (560), 8) Jongoh Jin Etelä-Korea 73,9 (562), … 65) Henri Rutanen Suomi 529.

25m pistooli 60 ls + finaali, naiset:
Peruskilpailu: 1) Jingjing Zhang Kiina 589, 2) Heidi Diethelm Gerber Sveitsi 589, 3) Inna Klimenko Ukraina 583, 4) Joanna Tomala Puola 581, 5) Munkhbayar Dorjsuren Saksa 580, 6) Un Mi Jo Pohjois-Korea 580, 7) Jing Yuan Kiina 580, 8) Nino Salukvadze Georgia 579, … 41) Ritva Karri Suomi 568, … 78) Reetta Hynninen Suomi 542.
Semifinaali: 1) Yuan 15, 2) Zhang 14, 3) Diethelm Gerber 11, 4) Jo 9, 5) Salukvadze 9, 6) Tomala 8, 7) Dorjsuren 8, 8) Klimenko 7.

Pronssimitaliottelu: Heidi Diethelm Gerber Sveitsi – Un Mi Jo Pohjois-Korea 7-1

Kultamitaliottelu: Jing Yuan Kiina – Jingjing Zhang Kiina 7-1

Lisää tietoa kilpailuista löydät täältä.