Vilkas ampumaurheiluväen viikonloppu Tanhuvaarassa
3.11.2013 klo 12:00

Aleksi Leppä, Annika Sihvonen ja Nita Törmänen olivat mukana ohjaamassa kultahippuikäisiä ampujia. Kuvat: Timo Rautio
Kultahippupassin tarkistus.
Kisat käynnissä.
Armi Häkkinen ja Mikko Mattila.
Seminaarin osanottajat kuuntelemassa Mikko Mattilaa.
Tanhuvaaran urheiluopiston rehtori Taina Korell avasi seminaarin.
SAL:n alueet kokoontuivat koulutukseen

Kymmenet nuoret ampumaurheilijat ja heidän vanhempansa kokoontuivat viikonlopuksi Tanhuvaaran urheiluopistolle Savonlinnaan. Tohinaa riitti, sillä kokoontumisen aiheina olivat ensimmäinen valtakunnallinen kultahippukarsinta ja Kultahippuseminaari. Paikalla olivat myös Ampumaurheiluliiton sinettiseurat ja seitsemän alueen edustajat.

Nuorten ampumaurheilijoiden valmentajat ja vanhemmat olivat tervetulleita pyhäinpäivänä eli lauantaina järjestettyyn Kultahippuseminaariin. Samaan aikaan kultahippuampujille järjestettiin ampumatoimintaa ja -valmennusta sekä muuta liikuntaa.

Tanhuvaaran urheiluopistolle kokoontuivat myös Ampumaurheiluliiton yhdeksän sinettiseuraa ja seitsemän alueen edustajat. Kaksi aluetta ei ollut paikalla. Sinettiseurojen ja alueiden ohjelmasta vastasivat nuoriso- ja koulutuspäällikkö Timo Rautio ja Rainer Hirvonen Me yhdessä -seurakehitysprosessista.

Paikalla oli yhteensä noin sata osanottajaa, mitä Rautio piti ilahduttavan suurena määränä.

– Urheilijoita, valmentajia, ohjaajia, huoltajia, seminaariväkeä… Henki oli hyvä, ja tapahtuma päättyi mukavissa merkeissä, Rautio sanoi sunnuntaina.

Aluejaostojen toimijapäivien tarkoituksena oli paitsi pohtia ajankohtaisia asioita myös sopia aluetoiminnan tulevaisuuden suuntaviivoista. Esimerkkeinä mainittakoon aluerahojen jakoperusteet ja alueiden Me yhdessä -koulutukset. Sinettiseurat puolestaan pohtivat muun muassa I-tason ohjaajakoulutusta ja ampumakorttikoulutusta sekä tietysti myös kultahipputoiminnan kehittämistä.

Sinettiseurat ovat Haapajärven Ampumaseura, Hämeenlinnan Ampumaseura, Härmän Seudun Ampujat, Orimattilan Seudun Urheiluampujat, Pieksämäen Seudun Ampujat, Siilinjärven Luotiampujat, Sodankylän Ampujat, Tornionseudun Ampujat ja Turun Seudun Ampujat.

Auditointiprosessi on käynnissä kaikissa muissa seuroissa paitsi Haapajärvellä, Hämeenlinnassa ja Pieksämäellä. Haapajärven sinettistatus on voimassa vuoteen 2015 asti, Hämeenlinnan ja Pieksämäen vuoteen 2016. Raution mukaan auditointi saadaan tehtyä tämän vuoden loppuun mennessä.

Ampujat aloittivat ohjelmansa perjantai-iltana. Ennen iltapalaa heillä oli lajiharjoitus ja he kävivät uimassa. Lauantaina ohjelma oli samanlainen, mutta lajiharjoitustunteja kertyi huomattavasti enemmän. Sunnuntaina olivat vuorossa valtakunnalliset kultahippukarsinnat. Ilma-aseiden Kultahippufinaalit järjestetään Hämeenlinnassa 5.-6. huhtikuuta.

Ampujien toiminnasta vastasivat Mikko Mattila (kivääri) ja Juhani Forsman (pistooli) apunaan hallitsevat kiväärin Suomen mestarit Annika Sihvonen, Aleksi Leppä ja Nita Törmänen.

Forsman selvitti seminaariväelle uusiutuvaa kultahipputoimintaa. Sampo Kettusen luennon aiheena oli ampujan psyykkinen valmennus. Ampujien fyysisistä harjoitteista kertoi Pasi Wedman. Lauantaina kuultiin myös luento ravitsemuksesta. Mattilan ja Forsmanin luennon aihe oli siirtyminen tukiammunnasta pystyammuntaan.

– Nuoret ampumaurheilijat saivat tärkeitä ohjeita, heitä ohjeistettiin ja heille kerrottiin ampuma-asennoista. Mukavaa oli myös se, että heillä oli muutakin ohjelmaa, Rautio summasi.

Viikonlopun järjestelyistä vastaavat SAL:n valmennus- ja koulutusvaliokunta sekä nuorisovaliokunta, Tanhuvaaran urheiluopisto, Savonlinnan Metsästys- ja Ampumaseura sekä leppa.fi.