Browning English Sporting Cup 2014 käynnistyy
20.2.2014 klo 12:00

English sporting eli tuplasporting on saanut huippusuosion Suomessa

Vuonna 2012 aloitettu avoin kansainvälinen English sporting cup Finland käynnistyy jälleen.

Viisi osakilpailua, viisi huippuseuraa mukana

* 29.03.  Nosa – Nokian seudun ampujat
    * 05.04. SMY Suomen metsästysyhdistys – Sipoo
    * 06.04. SSG Sibbo Skyttegille – Sipoo
    * 19.04. JSF Jakobstads Skytteförening – Pietarsaari
    * 26.04.  SA Satakunnan Ampujat – Pori + Cup-finaali 2014
(Finaali ammutaan heti Porin osakilpailun jälkeen)

Sarjat: A (Y), B (Y17, Y20, Y55), C (N, Y65)

Cupissa on huippupalkinnot. Palkintojen yhteisarvo yli 5500 €.

Lisätietoa ja ilmoittautumisohjeet SAL kilpailukalenteri sekä seurojen internetsivuilta sekä Browning English Sporting Cup 2014 info-pdf.

English sporting lyhyt lajiesittely

English sporting muistuttaa sportingia. Ammunta tapahtuu maastoon rakennetulla radalla, jossa on useita ampumarasteja. Rastit vaihtelevat eri radoilla ja eri ampumakerroilla. Jokaisella rastilla on eri tavalla ammuttavia kiekkoja, jotka jäljittelevät erilaisia metsästystilanteita. Toiset kiekot saattavat olla hyvin läheltä ammuttavia, toiset taas kauempaa. Kiekot voivat olla erivärisiä ja eri kokoisia. English sporting ammunnassa voidaan käyttää myös niin sanottua jäniskiekkoa, joka pomppii maata pitkin. Kilpailurataa ei saa harjoitella ennen kilpailua.

English sporting ammunnassa ammutaan pelkästään kaksoiskiekkoja, tuplia, joko laukauksesta lähteviä taikka samaan aikaan lähteviä. Heittimiä on rastia kohden 1-2. Aseen saa ladata kahdella patruunalla ja jokaista yksittäiskiekkoa saa ampua kaksi kertaa, osuma on saman arvoinen osuipa ensimmäisellä tai toisella. Vaihtelevaisuutensa ansiosta laji on erinomainen harjoitusmuoto metsästystä varten.

English sporting ei ole olympialaji, mutta laji on erittäin kovassa suosiossa maailmalla, varsinkin lajin synnyin maassa Englannissa. Suomessa laji on suht tuore, mutta kiinnostus on nousussa.